Με τη συμμετοχή της προέδρου του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Συμβουλίου Αρχιεπισκοπής Αμερικής κ. Αθηνάς Κρομμύδα, της Πρόεδρου της Ομοσπονδίας Ελλήνων Εκπαιδευτικών Αμερικής κ. Στέλλας Κοκκόλη, Πανεπιστημιακών των Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας των Πανεπιστημίων της Αμερικής, εκπροσώπων φορέων της επιστημονικής ομογενειακής κοινότητας και δεκάδων Ελλήνων και Ελληνίδων εκπαιδευτικών στα σχολεία της Αμερικής πραγματοποιήθηκε η διαδικτυακή εκδήλωση της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» με τίτλο: ” Η πρόταση για μια νέα δίγλωσση ψηφιακή Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στην Αμερική “, το Σάββατο 12 Ιουνίου, μέσω ZOOM.
Στην εκδήλωση στην οποία απηύθυνε χαιρετισμό ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών και Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Κατρούγκαλος, η Θεοδώρα Τζάκρη ως αν. Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ και Εισηγήτρια και Συντονίστρια της Επιτροπής «Μία Ελλάδα», παρουσίασε την αρχική πρόταση της Επιτροπής για έναν νέο τύπο Ελληνικού Σχολείου, το Ψηφιακό Δίγλωσσο Ελληνικό Σχολείο προσαρμοσμένη στα δεδομένα της Αμερικής.
Όπως σημειώνει η εισηγήτρια, η πρόταση αφορά έναν νέο υβριδικό τύπο, που, ενώ συνδυάζει τα θετικά δεδομένα από τους δύο κύριους υπαρκτούς τύπους οργάνωσης ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης.
Το σχολείο θα είναι:
-Δίγλωσσο, δηλαδή, με ένα τμήμα major στη γλώσσα της φιλοξενούσας χώρας (με τα διδακτικά αντικείμενα που ορίζει το πρόγραμμα σπουδών εκάστης) και με ένα τμήμα minor (τουλάχιστον εξάωρο την εβδομάδα) στα Ελληνικά και με «διττή» διδασκαλία: και εκ του σύνεγγυς και εξ αποστάσεως, με την εκ του σύνεγγυς και την εξ αποστάσεως διδασκαλία να γίνονται από εκπαιδευτικούς επιμορφωμένους στη διδασκαλία της Ελληνικής ως Β’/ Ξένης Γλώσσας.
-Ψηφιακό, αφού προβλέπει αναβαθμισμένη ψηφιακότητα, με έμφαση στις νέες τεχνολογίες προπάντων με χρήση των ψηφιακών πόρων, που είναι διαθέσιμοι από το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας δια του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας.
Όσον αφορά στις ΗΠΑ, προτείνεται αυτό το μοντέλο σχολείου, με τη διαφορά πως οι συμφωνίες για τη λειτουργία του πρέπει να κλείνονται (α) είτε μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας και των Υπουργείων Παιδείας για κάθε μία Αμερικανική Πολιτεία ξεχωριστά, είτε (β) μεταξύ ενδιαφερομένων ομογενειακών οντοτήτων ή οργανώσεων και των Υπουργείων Παιδείας για κάθε μία Αμερικανική Πολιτεία ξεχωριστά. Μπορούν επίσης (γ) να κλείνονται και μεταξύ οποιωνδήποτε τοπικών σχολείων και μιας τοπικής ομογενειακής οργάνωσης.
Ακόμα ένας στόχος πρέπει να είναι η δημιουργία ξεχωριστών σειρών μαθημάτων για ενήλικες και γενικά για άτομα πέραν της σχολικής ηλικίας.
Η έμφαση στην ψηφιακότητα αποτελεί πολύ σημαντική παράμετρο της διδασκαλίας. Προκειμένου για την Αμερική, που είναι η χώρα που κρατά τα σκήπτρα στην τεχνολογία, δεν μπορεί καμία μορφή εκπαίδευσης να μη στηρίζεται με τρόπο γενναίο και καινοτομικό στην ψηφιακότητα, ιδίως όταν η παροχή αυτής της μορφής εκπαίδευσης αφορά και σε αραιοκατοικημένες συστάδες ενδιαφερομένων, όπου δεν φτάνει η εκ του σύνεγγυς διδασκαλία.
Η πιστοποίηση της ελληνομάθειας είναι πολύ σημαντική.
Τα Ελληνόπουλα του Εξωτερικού είναι καλό να ενθαρρύνονται, πάντα εθελοντικά, να προσέρχονται, όσο μαζικότερα γίνεται, στις ενιαίες για όλο τον κόσμο Εξετάσεις Πιστοποίησης Ελληνομάθειας, που διεξάγονται κάθε Μάιο.
Κατά την εξέλιξη της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκαν χρήσιμες παρεμβάσεις:
Ο Ομ. Καθηγητής Φιλοσοφικής του ΑΠΘ και Πρόεδρος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, κ. Ιωάννη Καζάζης, παρουσίασε διεξοδικά το τοπίο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και στάθηκε στην αξία της πιστοποίησης της ελληνομάθειας για τα παιδιά των Ελλήνων του Εξωτερικού.
Η κ. Λιάνα Θεοδωράτου, Καθηγήτρια και Διευθύντρια του προγράμματος Ελληνικών Σπουδών στο New York University μίλησε για την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών για την διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης η ξένης
Ο εκπαιδευτικός κ. Παντελής Ψώρας μίλησε για την πολύχρονη εμπειρία του ως εκπαιδευτικός που δίδαξε για 14 χρόνια την Ελληνική γλώσσα στα σχολεία της Αμερικής (Αρχιεπισκοπικά και charter σχολεία) για την διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης/ ξένης στην Αμερική.
Η ερευνήτρια της NASA και καθηγήτρια μαθηματικών στο Columbia, κ. Νατάσα Ρωμανού μίλησε για τις προσπάθειες που έχει καταβάλει ως μητέρα δύο δίγλωσσων παιδιών για την δημιουργία δίγλωσσου ελληνικού ψηφιακού σχολείου στην Νέα Υόρκη.
Κατά την γόνιμη συζήτηση που διεξήχθη μετά τις τοποθετήσεις των εισηγητών, όλοι οι ομιλητές ανέδειξαν τα αιτήματα και της επιδιώξεις της Ελληνικής Κοινότητας της Αμερικής, ως προς αυτήν, πρότειναν επιπλέον σημεία για τον εμπλουτισμό της τελικής πρότασης της Επιτροπής, ενώ εξήραν με τη σειρά τους την πρωτοβουλία επανεκκίνησης του διαλόγου, την οποία ανέλαβε η Επιτροπή «Μία Ελλάδα».
Η Ελληνική Γλώσσα, που είναι ο αγωγός του Ελληνικού Πολιτισμού, θα κινδυνεύσει μόνο όταν χάσει τους φυσικούς ομιλητές της και αυτό δεν πρέπει να συμβεί επ’ ουδενί και πουθενά.
Πηγή: fb Θεοδώρα Τζάκρη