Ένα νέο βιβλίο του Καθηγητή του τμήματος Νεοελληνικών και Βυζαντινών Σπουδών του Πανεπιστημίου Σίδνεϊ, Βρασίδα Καραλή, με θέμα την κινηματογραφική γλώσσα του Θόδωρου Αγγελόπουλου κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα από τον σημαντικό Αμερικανικό εκδοτικό οίκο Berghahn.
Αρχίζοντας με την πρώτη ταινία του “Αναπαράσταση” που κυκλοφόρησε το 1970, το βιβλίο “Η κινηματογραφική γλώσσα του Θόδωρου Αγγελόπουλου” αναλύει τα στοιχεία που ανέδειξαν τον Έλληνα σκηνοθέτη ως δημιουργό παγκόσμιας εμβέλειας, σκιαγραφώντας τα κεντρικά στοιχεία της κινηματογραφικής του γλώσσας και αναλύοντας κρίσιμα μοτίβα της πολιτικής, αισθητικής και μυθοποιητικής του εικονοποιίας όπως αυτά ενσωματώνονται στις ταινίες του.
Ο καθηγητής Βρασίδας Καραλής αντλεί το υλικό του από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των συνεντεύξεων του σκηνοθέτη σε ελληνικά περιοδικά και εφημερίδες και, ιδιαίτερα από το 1990 και μετά, στην τηλεόραση.
Ακολουθώντας τον σκηνοθέτη στα κινηματογραφικά του ταξίδια, ο Καθηγητής Καραλής αναφέρει: «Ο Αγγελόπουλος γύρισε δεκατρείς ταινίες μεγάλου μήκους και ένα μικρό αριθμό ταινιών μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ. Ξεκίνησε με μια υλιστική, μαρξιστική κατανόηση της λειτουργίας του κινηματογράφου στις σύγχρονες κοινωνίες, η οποία ήταν κυρίαρχη τη δεκαετία του εξήντα μέσω του έργου των Γάλλων δομιστών μαρξιστών Λούι Αλτουσέρ και Νίκου Πουλαντζά. Προεχόμενος από τη μαχητική μαρξιστική περίοδο των Cahiers du Cinema, μεταξύ 1966 και 1969, πίστευε ακράδαντα στις επαναστατικές ή απελευθερωτικές δυνατότητες του κινηματογράφου- μέσω των αρχών του ιστορικού και διαλεκτικού υλισμού- ως τη μόνη αληθινή δημόσια τέχνη στις σύγχρονες καπιταλιστικές κοινωνίες, που χαρακτηρίζονται από την εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, την αλλοτρίωση της κοινωνικής τους ύπαρξης και την πραγμοποίηση των ατομικών συνειδήσεων. Αυτή η προσέγγιση συναντάται σε όλο το έργο του Αγγελόπουλου. Ακόμα και όταν απογοητεύτηκε από την αριστερά, μέχρι το 2010 εξακολουθούσε να υποστηρίζει: «Παραμένω συναισθηματικά αριστερός, αν και δεν ξέρω πια τι θα σημαίνει αριστερά.»
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι πρώτη φορά που ο Βρασίδας Καραλής ασχολείται με το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, και γενικότερα τον ελληνικό κινηματογράφο. Το προηγούμενο βιβλίο του “A History of Greek Cinema” αποτελεί μία ολοκληρωμένη εικόνα του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Πηγή: Kosmosnewspaper