Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

Δημοσθένης Δαββέτας: Σήμερα η τέχνη είναι προϊόν (audio)

της Μίνας Ράλλη

Δημοσθένης Δαββέτας: «Σήμερα η τέχνη είναι προϊόν. Κάνεις μια έκθεση ζωγραφικής, γράφεις ένα βιβλίο, το πρώτο πράγμα που σε ρωτάνε είναι: ‘’πούλησες;’’»

«Θα μιλάμε πάντοτε είτε για την άνοδο της ακροδεξιάς είτε καμιά φορά για την άνοδο της ακροαριστεράς, όσο εμείς δίνουμε το βάρος μόνο στα οικονομικά, μόνο στις χρηματοπιστωτικές λειτουργίες και ξεχνάμε τον πολιτισμό.»

Πολυσχιδής προσωπικότητα. Ποιητής, συγγραφέας, ζωγράφος, εικαστικός, καθηγητής.  Ο Δημοσθένης Δαββέτας, που μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Παρισιού και Αθήνας, φιλοξενούμενος στο στούντιο της “Φωνής της Ελλάδας”  και στην εκπομπή «Τα Πρόσωπα της Eβδομάδας», που παρουσιάζει η Μίνα Ράλλη, ξετύλιξε το κουβάρι της επαγγελματικής του πορείας.

Με καταγωγή από την Κέρκυρα από τη μεριά της μητέρας του και από την Ολυμπία από την πλευρά του πατέρα του, μεγάλωσε στην Αθήνα. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στη Νομική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, πήρε την απόφαση να φύγει για το Παρίσι, όπου πλέον έχει περάσει, όπως εξομολογείται, τα δύο τρίτα της ζωής του.

Τα πρώτα δέκα χρόνια εργάστηκε στην εφημερίδα «Liberation», όπου δημοσιεύτηκαν συνεντεύξεις του από κορυφαίες προσωπικότητες, όπως ο Άντι Γουόρχολ, ο Αλέξανδρος Ιόλας και ο γλύπτης Takis. Και μετά ήρθε η γνωριμία με τον Γερμανό Joseph Beuys, έναν από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.

Στον αγαπημένο του καλλιτέχνη και δάσκαλο είναι αφιερωμένο και το τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «Joseph Beuys Ένας σύγχρονος ανθρωπιστής», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νίκας. Σε αυτό μας συστήνει τον Joseph Beuys, που κατατάσσεται στους  πιο δημοφιλείς και αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες της Γερμανίας, έτσι όπως τον γνώρισε ο ίδιος.

«Ήταν άνθρωπος που είχε όραμα», επεσήμανε. «Πίστευε ότι η τέχνη πρέπει να έχει πνευματικές διαστάσεις και να μην είναι προϊόν, όπως είναι σήμερα. Σήμερα η τέχνη είναι προϊόν. Κάνεις μια έκθεση ζωγραφικής, γράφεις ένα βιβλίο, το πρώτο πράγμα που σε ρωτάνε είναι ‘’πούλησες;’’» Πας στους εκδότες και σου λένε «δεν πουλάει πολύ αυτό το βιβλίο». Δηλαδή αν δεν πουλάει ένα βιβλίο, δεν είναι καλό; Πόσα παραδείγματα έχουμε στην ιστορία της λογοτεχνίας ανθρώπων, οι οποίοι μετά από πολλά χρόνια τα βιβλία τους έγιναν best seller ενώ στην αρχή δεν ήταν; Και αν αυτό το κλίμα περνάει σαν κουλτούρα, σαν αγωγή σε όλα τα νέα παιδιά, δηλαδή όλα τα νέα παιδιά θα σκέφτονται ότι εγώ για να γίνω ζωγράφος, πρέπει να δω ‘’τι πουλάει’’; Άρα θα πρέπει να κάνω πράγματα σύμφωνα με αυτά που θέλει η αγορά. Άρα ουσιαστικά το έργο τέχνης μετατρέπεται σε ένα προϊόν και όχι σε έργο. Ο Beuys ήταν εναντίον αυτών των πραγμάτων. Έλεγε ότι το έργο τέχνης είναι η ενσάρκωση μιας πνευματικής διαδικασίας. Μιας πνευματικής περιπέτειας, η οποία λαμβάνει σάρκα και οστά σε μια συγκεκριμένη ύλη και μορφή, που είναι το έργο τέχνης.»

O Δημοσθένης Δαββέτας με τη Μίνα Ράλλη στο studio της “Φωνής της Ελλάδας”

Ο καθηγητής φιλοσοφίας της τέχνης στο IESA στο Παρίσι μίλησε στην εκπομπή για τις διαφορές ανάμεσα στην ποίηση, το μυθιστόρημα και το δοκίμιο, για το πώς συνδέονται η συγγραφή και η ζωγραφική αλλά και για την τέχνη και τη φιλοσοφία στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. «Η ποίηση είναι η κορωνίδα των πάντων, η βασίλισσα των πάντων», υποστήριξε. «Το καλό δοκίμιο έχει και την εμπειρία της ζωής, έχει και μία σύνθεση.»  

Δεν έκρυψε τη μεγάλη του αγάπη για τη διδασκαλία, ενώ ανέλυσε γιατί πιστεύει ότι για να είσαι καλός δάσκαλος πρώτα από όλα πρέπει να αγαπάς τον εαυτό σου.

«Να αγαπάς τον εαυτό σου δε σημαίνει να είσαι εγωιστής», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Να αγαπάς τον εαυτό σου ώστε κάθε τι που κάνεις να λες καλό είναι ή κακό είναι. Όταν εσύ λες καλό είναι, έχεις την επιθυμία να το μεταφέρεις και στους άλλους. Τότε αρχίζει να λειτουργεί ο δάσκαλος. Νομίζω το να είσαι δάσκαλος είναι καλλιτεχνική πράξη.»

Εκμυστηρεύτηκε ότι το πρώτο του βιβλίο δεν εκδόθηκε στην Ελλάδα αλλά στην Ελβετία γιατί όπως δήλωσε «οι συμπατριώτες μου δεν έκριναν ότι είχα κάποιο μέσον. Η Ελλάδα είναι κλίκες. Πιστεύω ότι οι παρέες είναι η αιτία θανάτου της Ελλάδας.»

Σχολιάζοντας την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη υποστήριξε: «Θα μιλάμε πάντοτε είτε για την άνοδο της ακροδεξιάς είτε καμιά φορά για την άνοδο της ακροαριστεράς. Ο περίφημος «σατανάς» θα εμφανίζεται πάντα, όσο εμείς δίνουμε το βάρος μόνο στα οικονομικά, μόνο στις χρηματοπιστωτικές λειτουργίες και ξεχνάμε τον πολιτισμό.»

Ο Έλληνας συγγραφέας και εικαστικός σχολίασε ακόμη το φαινόμενο Λεπέν και ανέλυσε για ποιο λόγο ο ίδιος περίμενε τη νίκη του Τραμπ στις αμερικανικές εκλογές.

Σχολιάζοντας  την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα επεσήμανε: «Ακολουθούμε αυτά που γίνονται στην Ευρώπη αλλά υφιστάμεθα και τα ευρωπαϊκά προβλήματα. Θα πρέπει η ελληνική πολιτική να κοιτάξει την Ελλάδα. Καλή η Ευρώπη, καλό το ανήκειν σε μια διεθνή οικογένεια αλλά πρέπει να ανήκουμε σε αυτή την οικογένεια ως Έλληνες. Όχι μόνο ως Ευρωπαίοι πολίτες. Έλληνες Ευρωπαίοι.»

Μπορείτε να ακούσετε τη συνέντευξη εδώ
Πηγή: Φωνή της Ελλάδας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επετειακή συναυλία για τα 50 χρόνια του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (ΚΕΠ) Νέας Υόρκης
Μεγάλη επετειακή συναυλία, για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή του, διοργάνωσε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (ΚΕΠ) Νέας Υόρκης. Η συναυλία, η οποία περιελάμβανε έργα σημαντικών Ελλήνων συνθετών, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Σταύρος ...
Μελβούρνη: Συνεχίζονται τα Διαδικτυακά μαθήματα ελληνικών
Τα Σχολεία της Ελληνικής Κοινότητας Μελβούρνης (ΕΚΜ) ανακοινώνουν τη συνέχιση του επιτυχημένου διαδικτυακού προγράμματος εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας «Ελληνικά για Αρχάριους» και για τη νέα σχολική χρονιά. Το πρόγραμμα, που ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια εν μέσω της πανδημίας, απευθύνεται σε παι...
Αιγυπτιώτισσα ήταν η πρώτη Ελληνίδα που έτρεξε στον κλασικό Μαραθώνιο
Του Νίκου Νικηταρίδη, συγγραφέα και ερευνητή του Αιγυπτιώτη Ελληνισμού. Η Ζωζώ Χριστοδούλου, με καταγωγή από την Κύπρο, γεννήθηκε στο Κάιρο το 1951 και επαναπατρίστηκε το 1967, οπότε και άρχισε να προπονείται στον ¨Αθλητικό Όμιλο Φιλοθέης¨ στα 200 και 400 μέτρα. Την επόμενη χρονιά συνάντησε τον προπονη...
Το “brain drain” στo Ελληνικό Κοινοβούλιο
Με πρωτοβουλία του Προέδρου της Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς, του βουλευτή Κυκλάδων της Ν.Δ., κ. Φίλιππου Φόρτωμα, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση με αντικείμενο το φλέγον ζήτημα της δημογραφικής πολιτικής, του braindrain και της γήρανσης του πληθυσμού με θέμα: «Επενδύοντας στο ανθρώπινο κεφάλαιο:...
Νότια Αυστραλία: Επιστρέφει δυναμικά αυτό το Σαββατοκύριακο το Ελληνικό Φεστιβάλ Semaphore
Ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα στο ημερολόγιο της Νότιας Αυστραλίας, το Ελληνικό Φεστιβάλ Semaphore, επιστρέφει δυναμικά αυτό το Σαββατοκύριακο, 18 και 19 Ιανουαρίου, «μεταμορφώνοντας» την γραφική παραλία Semaphore σε χώρο γιορτής της ελληνικής παράδοσης και πολιτισμού. Με θέμα «Ό...
Μόναχο – Ο απόδημος ελληνισμός υπερασπίζεται το δικαίωμα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση
 Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας καλεί ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Μονάχου τον Ελληνισμό της πόλης την Κυριακή 19-01-2025, έτσι ώστε να πιεστεί η ελληνική πλευρά να δώσει λύση στο στεγαστικό πρόβλημα του 4ου Δημοτικού και 1ου Γυμνασίου (στεγάζονται σε κτίριο του οποίου τον Ιούλιο λήγει το συμβόλαιο και ...