της Elianas Nunes
Η Μαριάνθη Κουτρή είναι δικηγόρος με εξειδίκευση στην επίλυση διεθνών εμπορικών διαφορών (International Commercial Dispute Resolution) στους τομείς της ασφάλισης και της ναυτιλίας. Απόφοιτη της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, όπου ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές, ζει στην Αγγλία τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Η Μαριάνθη Κουτρή εργάζεται σε διεθνή δικηγορική εταιρεία στο Λονδίνο και αυτή την περίοδο ασχολείται με μία από τις πιο σημαντικές υποθέσεις στα Αγγλικά δικαστήρια.
“Η υπόθεση έχει να κάνει με τις ασφαλιστικές αποζημιώσεις που ζητούν οι εκμισθώτριες/ιδιοκτήτριες εταιρείες αεροσκαφών που έχουν μείνει στη Ρωσία από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος” ανέφερε η Μαριάνθη Κουτρή σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Eliana Nunes στην εκπομπή “Η Ελλάδα στο Ηνωμένο Βασίλειο” στο παγκόσμιο ραδιόφωνο της ΕΡΤ, στη “Φωνή της Ελλάδας”.
“Όταν ξεκίνησε ο πόλεμος, οι εκμισθώτριες/ιδιοκτήτριες εταιρείες των αεροσκαφών ζήτησαν από τις Ρωσικές αεροπορικές εταιρείες που τα εκμεταλλεύονταν να τα επιστρέψουν, αλλά εκείνες δεν το έκαναν. Οπότε οι εκμισθώτριες/ιδιοκτήτριες εταιρείες στράφηκαν κατά των ασφαλιστών τους και ζητούν αποζημιώσεις. Είναι μια τεράστια υπόθεση και πολύ ενδιαφέρουσα, καθώς αφορά πάνω από 100 αεροσκάφη και πολύπλοκα νομικά ζητήματα. Η δίκη ξεκινάει σύντομα, θα κρατήσει 3 μήνες και αναμένεται συναρπαστική” είπε η Μαριάνθη Κουτρή.
Ποιοι κλάδοι της νομικής σάς τραβούν το ενδιαφέρον;
“H ασφάλιση μού αρέσει ως χώρος, καθώς παρέχει ένα δίχτυ ασφαλείας έναντι απρόβλεπτων γεγονότων που θα μπορούσαν να έχουν σοβαρές οικονομικές συνέπειες, και βοηθά στη διαχείριση και μείωση του κινδύνου. Χάρη στην ασφάλιση, οι επιχειρήσεις μπορούν να αναλαμβάνουν μεγαλύτερα έργα και πιο φιλόδοξες επενδύσεις, γεγονός που προάγει την ανάπτυξη της οικονομίας. Χωρίς την ασφάλιση, οι άνθρωποι δεν θα έπαιρναν ρίσκα. Και χωρίς ρίσκο, δεν υπάρχει εξέλιξη και ανάπτυξη!…”
“Η ναυτιλία μου αρέσει επίσης ως χώρος, λόγω της σημασίας της στο διεθνές εμπόριο, την οικονομία και την παγκοσμιοποίηση. Περίπου το 90% των παγκόσμιων εμπορικών συναλλαγών πραγματοποιείται μέσω θαλάσσιων μεταφορών. Τα πλοία μεταφέρουν προϊόντα όπως πετρέλαιο, φυσικό αέριο, εμπορευματοκιβώτια, πρώτες ύλες, τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά σε κάθε γωνιά του κόσμου. Τα τελευταία χρόνια, η ναυτιλία αντιμετωπίζει πιέσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την προστασία των θαλασσών. Οι πρωτοβουλίες για την απανθρακοποίηση (decarbonisation) και τη μετάβαση σε πιο πράσινες τεχνολογίες αποτελούν βασική πρόκληση και ευκαιρία για τον κλάδο στο πλαίσιο της διεθνούς προσπάθειας για βιώσιμη ανάπτυξη, και είναι κάτι που με ενδιαφέρει πολύ.
Είστε μέλος της ομάδας απανθρακοποίησης (decarbonisation) της εταιρείας σας, καθώς και της Comité Maritime International (CMI). Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία σήμερα στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών άνθρακα;
“Η μετάβαση σε καθαρότερα εναλλακτικά καύσιμα (π.χ. υδρογόνο, αμμωνία, μεθανόλη, βιοκαύσιμα), απαιτεί σημαντικές τεχνολογικές αλλαγές. Ωστόσο, αυτά τα καύσιμα βρίσκονται ακόμα σε φάση ανάπτυξης και δεν είναι ακόμη οικονομικά βιώσιμα ή επαρκώς διαθέσιμα σε μεγάλη κλίμακα. Επιπλέον, η κατασκευή πλοίων με μηδενικές εκπομπές (zero-emission vessels) απαιτεί σημαντικές καινοτομίες. Η ανάπτυξη τέτοιων τεχνολογιών είναι ακόμα σε αρχικό στάδιο και απαιτεί τεράστιες επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη. Οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν την πρόκληση της χρηματοδότησης αυτών των αλλαγών και ταυτόχρονα διστάζουν να επενδύσουν σε συγκεκριμένες τεχνολογίες επειδή δεν είναι σαφές ποιες θα επικρατήσουν μελλοντικά. Επιπλέον, η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού σε νέες τεχνολογίες και καύσιμα είναι μια πρόκληση, καθώς απαιτεί χρόνο και πόρους. Ταυτόχρονα, η προσαρμογή των λιμένων παγκοσμίως για την υποστήριξη παροχής και αποθήκευσης εναλλακτικών καυσίμων ή για την υποστήριξη τεχνολογιών ανεφοδιασμού για πλοία μηδενικών εκπομπών είναι ακριβή και χρονοβόρα διαδικασία.”
Ποιον ρόλο παίζει ή μάλλον ποιον ρόλο θα έπρεπε να παίξει η Ελλάδα σε αυτές τις παγκόσμιες προσπάθειες;
“Η Ελλάδα διαθέτει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και ελέγχει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η Ελλάδα, ως κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη, μπορεί να είναι πρωτοπόρος στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και πρακτικών που μειώνουν τις εκπομπές. Μπορεί επίσης να παίξει ρόλο στον διάλογο για τη διαμόρφωση των διεθνών κανονισμών.”
Ποιες είναι οι βασικές διαφορές ανάμεσα στο νομικό σύστημα της Αγγλίας και της Ελλάδας;
“Οι βασικές διαφορές ανάμεσα στο νομικό σύστημα της Αγγλίας και της Ελλάδας αφορούν κυρίως τις δομές τους και τη φιλοσοφία που τα διέπει. Η Αγγλία ακολουθεί το Common Law σύστημα, που βασίζεται κυρίως στη νομολογία (δικαστικά προηγούμενα). Οι δικαστικές αποφάσεις από παλαιότερες υποθέσεις είναι δεσμευτικές για μελλοντικές υποθέσεις με παρόμοια ζητήματα. Η Ελλάδα ακολουθεί το Civil Law, το οποίο είναι κωδικοποιημένο και βασίζεται σε γραπτούς νόμους και κανονισμούς. Οι δικαστές εφαρμόζουν τους κανόνες του νόμου με λιγότερη έμφαση σε προηγούμενες δικαστικές αποφάσεις.”
Κατά πόσο αποτελεί πόλο έλξης η νομική στην Αγγλία για νέους από την Ελλάδα;
“Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για την νομική στην Αγγλία. Πολλοί Έλληνες δικηγόροι επιλέγουν το Λονδίνο για την πολυπλοκότητα των υποθέσεων που χειρίζονται και τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε έναν από τους μεγαλύτερους νομικούς κόμβους παγκοσμίως. Το σημαντικό εμπόδιο είναι ότι ο δικηγόρος είναι δεμένος με τη χώρα όπου ασκεί το επάγγελμα, οπότε το να σπουδάσει κανείς στην Ελλάδα νομική και μετά να δουλέψει στην Αγγλία είναι πιο δύσκολο από το να ξεκινήσει με σπουδές στην Αγγλία εξαρχής… Δεν είναι αδύνατο, απλώς παίρνει περισσότερο χρόνο για να πάρει κανείς την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, όταν έχει ξεκινήσει από άλλη χώρα.”
Τι θα συμβουλεύατε έναν Έλληνα μαθητή που θέλει να σπουδάσει νομική στο εξωτερικό;
“Να είναι προετοιμασμένος για σκληρή δουλειά, αλλά και να εκμεταλλευτεί κάθε ευκαιρία που θα παρουσιαστεί. Είναι σημαντικό να κατανοήσει τις απαιτήσεις του συστήματος στο εξωτερικό και να είναι ανοιχτός σε νέες εμπειρίες και προκλήσεις. Το αγγλοσαξονικό νομικό σύστημα είναι αρκετά διαφορετικό από αυτό της ηπειρωτικής Ευρώπης, αλλά αυτό που πρέπει να μάθει κανείς στη νομική σχολή είναι η κριτική και αναλυτική σκέψη.”
Τι συμβουλές θα δίνατε σε κάποιον που θέλει να σπουδάσει νομική στο Κέιμπριτζ ή την Οξφόρδη, δεδομένων των απαιτητικών διαδικασιών εισαγωγής που έχουν αυτά τα πανεπιστήμια;
“Η προετοιμασία είναι το παν. Χρειάζεται πολύ καλή ακαδημαϊκή επίδοση και ένα ισχυρό προσωπικό προφίλ. Επίσης, είναι σημαντικό να κατανοήσει ότι αυτά τα πανεπιστήμια δεν επιλέγουν μόνο βάσει βαθμών, αλλά αναζητούν προσωπικότητες που μπορούν να συνεισφέρουν στην ακαδημαϊκή και κοινωνική τους κοινότητα.”
Μπορείτε να ακούσετε όλη τη συνέντευξη εδώ
Πηγή: Φωνή της Ελλάδας