Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

Ιστορίες ελλήνων εργατών στο Μουσείο Λούντβιχ της Κολωνίας

Μια ιδιαίτερη έκθεση εγκαινιάστηκε στην Κολωνία: Η Δυτική Γερμανία μέσα από ιδιωτικές φωτογραφίες ξένων, “φιλοξενούμενων” εργατών, μεταξύ αυτών και Ελλήνων.

Η Ασημίνα Παραδείσα είναι ένα από τα κενρικά πρόσωπα που παρουσιάζονται στη νέα, ιδιαίτερη έκθεση του Μουσείο Λούντβιχ της Κολωνίας με τίτλο: «Επί τόπου: Φωτογραφικές ιστορίες μετανάστευσης» (Vor Ort: Fotogeschichten zur Migration). Μετανάστευσε στη Γερμανία το 1966 όχι μόνο για να βρει δουλειά. Αναζητούσε την ελευθερία, όπως λέει. Και πράγματι την βρήκε στο Βιλελμσχάφεν, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το πατρικό της στο χωριό Βράσταμα Χαλκιδικής.

Σε μια φωτογραφία στέκεται μπροστά από την εταιρεία Olympia, στην οποία εργαζόταν. «Ο πατέρας μου έπρεπε να δώσει τη συγκατάθεσή του για να εργαστώ. Ήμουν μόλις 21 ετών» θυμάται. Στην Οlympia, την εταιρία που κατασκεύαζε τις ομώνυμες, ιστορικές γραφομηχανές, δούλεψε αρκετά χρόνια. Ήταν μια εύκολη δουλειά για την ίδια, συγκρίνοντάς την με τη σκληρή δουλειά που έκανε στην Ελλάδα από τα 19 της χρόνια. Στη Χαλκιδική δούλευε εργάτρια σε λατομείο πέτρας. Με τα πρώτα χρήματα που αποταμίευσε στη Γερμανία αγόρασε μια γραφομηχανή με ελληνικό πληκτρολόγιο και μια φωτογραφική μηχανή. Μετά τη δουλειά άρχισε να γράφει ποιήματα και το χόμπι της ήταν η φωτογραφία. Μέχρι σήμερα φωτογραφίζει παθιασμένα. Μόνο η πανδημία την σταμάτησε…

Ασημίνα Παραδείσα

Η Ασημίνα πήγε στη Γερμανία για να μείνει. Δεν παντρεύτηκε ποτέ. «Δεν είχα χρόνο για τέτοια. Δούλευα για να κάνω οικονομίες και να πάω διακοπές, και την επόμενη χρονιά το ίδιο και ξανά το ίδιο». Και τα χρόνια πέρασαν κι έγιναν 55. Σήμερα ζει στο Βούπερταλ. Εκεί δούλεψε για 32 περίπου χρόνια για την VW, τη Mercedes, την Ford αλλά και την εταιρεία που κατασκευάζει τα κατσαβίδια Schröder. «Δεν συνειδητοποίησα πώς πέρασαν τα χρόνια».

Η ιστορία της Ασημίνας Παραδείσα είναι μία μόνο από τις αντίστοιχες ιστορίες ανθρώπων, που ήρθαν κυρίως στη Γερμανία από το 1955 έως το 1973 ως οικονομικοί μετανάστες.Πολλοί από αυτούς έμειναν. Οι λεγόμενοι “γκασταρμπάιτερ” (Gastarbeiter) ήταν κυρίως από τον νότο: Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία κ.ά. Η νεαρή ακόμη Ομοσπονδιακή Γερμανία κατάφερε χάρη σε αυτούς να πετύχει το περίφημο «οικονομικό θαύμα».

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο γερμανικός πληθυσμός είχε μειωθεί, ενώ η χώρα μαστιζόταν από υπογεννητικότητα. Χάρη στα συμβόλαια που σύναψε η Δυτική Γερμανία με αυτές τις χώρες, κατάφερε να εξασφαλίσει γρήγορα το εργατικό δυναμικό που χρειαζόταν για την ανασυγκρότηση της βιομηχανίας της -χωρίς καν να ξέρουν τη γλώσσα, ανειδίκευτοι, με λίγες αποσκευές και τις φωτογραφίες των αγαπημένων τους στις τσέπες τους.

 

Μουσείο ΛούντβιχΤο Μουσείο Λούντβιχ στην Κολωνία

 

«Η έκθεση του Μουσείο Λούντβιχ αποσκοπεί στο να παρουσιάσει την εικόνα της Δυτικής Γερμανίας μέσα από την αυθεντική ματιά των ίδιων των “γκασταρμπάιτερ” και τις προσωπικές τους φωτογραφίες», εξηγεί η Έλα Κασέλ, εκ των επιμελητών της έκθεσης. «Μιλούν για το πώς έφτασαν στη Γερμανία και παρουσιάζουν ουσιαστικά τη δική τους ματιά και αντίληψη για τη ζωή εδώ».

Η έκθεση στο Μουσείο Λούντβιχ (από τις 19 Ιουνίου ως τις 3 Οκτωβρίου) βασίζεται σε πρωτογενές φωτογραφικό υλικό και συνεντεύξεις 16 πρωταγωνιστών και πρωταγωνιστριών από διαφορετικές χώρες. Το φωτογραφικό υλικό αποτυπώνει την περίοδο από το 1955 ως το 1989. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Γερμανία, με επίκεντρο ιδιωτικές φωτογραφίες “γκασταρμπάιτερ”. Στόχος της είναι να καλύψει με τον τρόπο αυτά κάποια κενά στη γερμανική συλλογική μνήμη για τη συμβολή όλων αυτών των ανθρώπων στη δημιουργία της σύγχρονης Γερμανίας, όπως την γνωρίζουμε.

Πηγή: DW

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα» στην Ελληνική Κινηματογραφική Λέσχη Λουξεμβούργου
Η Ελληνική Κινηματογραφική Λέσχη Λουξεμβούργου θα προβάλει την Τρίτη 19 Νοεμβρίου στις 19:00 και την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου στις 21:00 στον κινηματογράφο Utopia το ντοκιμαντέρ «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα» (Ελλάδα, 2023, 118 λεπτά, έγχρωμο, ελληνικά) του Άρη Δόριζα. Η ταινία είναι κατάλληλη για παιδιά...
Η Ακαδημία Αθηνών συμμετείχε στο Α’ Παγκόσμιο Συνέδριο Κλασικών Σπουδών στο Πεκίνο
Η Ακαδημία Αθηνών συμμετείχε ενεργά στο Α' Παγκόσμιο Συνέδριο Κλασικών Σπουδών, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο από τις 6 έως τις 8 Νοεμβρίου 2024. Το συνέδριο συνδιοργανώθηκε από την Κινεζική Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών και το Πανεπιστήμιο Southwest της Κίνας, με την υποστήριξη της Ακαδημίας Αθηνών και τη συμμετοχή ...
Υπέρ ξενιτεμένων- Κείμενα και πολυφωνικά ηπειρώτικα τραγούδια για τον αποχωρισμό και την ξενιτιά
Η εταιρεία θεάτρου ΟΜΑΖ ΑΜΚΕ και το φωνητικό σχήμα Κατά- Φωνή παρουσιάζουν ξανά την μουσικοθεατρική παράσταση στη Θεσσαλονίκη με τίτλο: Υπέρ ξενιτεμένων - κείμενα και πολυφωνικά ηπειρώτικα τραγούδια για τον αποχωρισμό και την ξενιτιά, το Σάββατο 16 Νοεμβρίου, στις 21:00 στο Δημοτικό Θέατρο ΑΝΕΤΟΝ (Παρασκ...
Η ταινία STRATIS του Αντώνη Μάρου, στην έκθεση Exils στο Μουσείο του Λούβρου στη Λανς
Στο πλαίσιο της έκθεσης Exils - Regards d' artistes, το Μουσείο του Λούβρου στη Λανς της Γαλλίας (Louvre-Lens), σε συνεργασία με το Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, παρουσιάζει την ταινία μικρού μήκους STRATIS του Αντώνη Μάρου. Η ταινία, που αποτελεί την πρώτη κινηματογραφική...
Εκδήλωση για την Ημέρα Μνήμης και έκθεση κειμηλίων σχετικά με τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ελληνική Πρεσβεία Λονδίνου
Με μια εκδήλωση με τίτλο «Allied Histories: A Greek-British perspective of the "Great War"», [«Σύμμαχες Ιστορίες: Μια ελληνοβρετανική θεώρηση του Μεγάλου Πολέμου»], η Ελληνική Πρεσβεία στο Λονδίνο, τίμησε, ανήμερα της επετείου της λήξης του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου, την Ημέρα Μνήμης. Η εκδήλωση, η οποία έ...
Με την “Κραυγή Γυναικών” αρχίζει η 38η Εβδομάδα Ελληνικού Κιν/φου Μονάχου (audio)
Με το κλασικό αριστούργημα του Ζιλ Ντασέν "Κραυγή Γυναικών" του 1978 αρχίζει η 38η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου Μονάχου. Το φετινό πρόγραμμα αφιερώνεται στις δυνατές γυναικείες προσωπικότητες – μπροστά ή πίσω από τις κάμερες – και τις θέτει στο κέντρο των προβολών. Μέσα από αυτές τις ιστορίες θα δούμε γ...