Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

ΤΩΡΑ ΠΑΙΖΕΙ 16:05 - 17:00
Η Παγκόσμια Φωνή Μας
Δημήτρης Κοντογιάννης
ΕΠΟΜΕΝΟ 17:00 - 18:00
Ταξιδεύοντας με Φως Ελληνικό
Γιάννης Παπουτσάκης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Ιστορίες ελλήνων εργατών στο Μουσείο Λούντβιχ της Κολωνίας

Μια ιδιαίτερη έκθεση εγκαινιάστηκε στην Κολωνία: Η Δυτική Γερμανία μέσα από ιδιωτικές φωτογραφίες ξένων, “φιλοξενούμενων” εργατών, μεταξύ αυτών και Ελλήνων.

Η Ασημίνα Παραδείσα είναι ένα από τα κενρικά πρόσωπα που παρουσιάζονται στη νέα, ιδιαίτερη έκθεση του Μουσείο Λούντβιχ της Κολωνίας με τίτλο: «Επί τόπου: Φωτογραφικές ιστορίες μετανάστευσης» (Vor Ort: Fotogeschichten zur Migration). Μετανάστευσε στη Γερμανία το 1966 όχι μόνο για να βρει δουλειά. Αναζητούσε την ελευθερία, όπως λέει. Και πράγματι την βρήκε στο Βιλελμσχάφεν, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το πατρικό της στο χωριό Βράσταμα Χαλκιδικής.

Σε μια φωτογραφία στέκεται μπροστά από την εταιρεία Olympia, στην οποία εργαζόταν. «Ο πατέρας μου έπρεπε να δώσει τη συγκατάθεσή του για να εργαστώ. Ήμουν μόλις 21 ετών» θυμάται. Στην Οlympia, την εταιρία που κατασκεύαζε τις ομώνυμες, ιστορικές γραφομηχανές, δούλεψε αρκετά χρόνια. Ήταν μια εύκολη δουλειά για την ίδια, συγκρίνοντάς την με τη σκληρή δουλειά που έκανε στην Ελλάδα από τα 19 της χρόνια. Στη Χαλκιδική δούλευε εργάτρια σε λατομείο πέτρας. Με τα πρώτα χρήματα που αποταμίευσε στη Γερμανία αγόρασε μια γραφομηχανή με ελληνικό πληκτρολόγιο και μια φωτογραφική μηχανή. Μετά τη δουλειά άρχισε να γράφει ποιήματα και το χόμπι της ήταν η φωτογραφία. Μέχρι σήμερα φωτογραφίζει παθιασμένα. Μόνο η πανδημία την σταμάτησε…

Ασημίνα Παραδείσα

Η Ασημίνα πήγε στη Γερμανία για να μείνει. Δεν παντρεύτηκε ποτέ. «Δεν είχα χρόνο για τέτοια. Δούλευα για να κάνω οικονομίες και να πάω διακοπές, και την επόμενη χρονιά το ίδιο και ξανά το ίδιο». Και τα χρόνια πέρασαν κι έγιναν 55. Σήμερα ζει στο Βούπερταλ. Εκεί δούλεψε για 32 περίπου χρόνια για την VW, τη Mercedes, την Ford αλλά και την εταιρεία που κατασκευάζει τα κατσαβίδια Schröder. «Δεν συνειδητοποίησα πώς πέρασαν τα χρόνια».

Η ιστορία της Ασημίνας Παραδείσα είναι μία μόνο από τις αντίστοιχες ιστορίες ανθρώπων, που ήρθαν κυρίως στη Γερμανία από το 1955 έως το 1973 ως οικονομικοί μετανάστες.Πολλοί από αυτούς έμειναν. Οι λεγόμενοι “γκασταρμπάιτερ” (Gastarbeiter) ήταν κυρίως από τον νότο: Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία κ.ά. Η νεαρή ακόμη Ομοσπονδιακή Γερμανία κατάφερε χάρη σε αυτούς να πετύχει το περίφημο «οικονομικό θαύμα».

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο γερμανικός πληθυσμός είχε μειωθεί, ενώ η χώρα μαστιζόταν από υπογεννητικότητα. Χάρη στα συμβόλαια που σύναψε η Δυτική Γερμανία με αυτές τις χώρες, κατάφερε να εξασφαλίσει γρήγορα το εργατικό δυναμικό που χρειαζόταν για την ανασυγκρότηση της βιομηχανίας της -χωρίς καν να ξέρουν τη γλώσσα, ανειδίκευτοι, με λίγες αποσκευές και τις φωτογραφίες των αγαπημένων τους στις τσέπες τους.

 

Μουσείο ΛούντβιχΤο Μουσείο Λούντβιχ στην Κολωνία

 

«Η έκθεση του Μουσείο Λούντβιχ αποσκοπεί στο να παρουσιάσει την εικόνα της Δυτικής Γερμανίας μέσα από την αυθεντική ματιά των ίδιων των “γκασταρμπάιτερ” και τις προσωπικές τους φωτογραφίες», εξηγεί η Έλα Κασέλ, εκ των επιμελητών της έκθεσης. «Μιλούν για το πώς έφτασαν στη Γερμανία και παρουσιάζουν ουσιαστικά τη δική τους ματιά και αντίληψη για τη ζωή εδώ».

Η έκθεση στο Μουσείο Λούντβιχ (από τις 19 Ιουνίου ως τις 3 Οκτωβρίου) βασίζεται σε πρωτογενές φωτογραφικό υλικό και συνεντεύξεις 16 πρωταγωνιστών και πρωταγωνιστριών από διαφορετικές χώρες. Το φωτογραφικό υλικό αποτυπώνει την περίοδο από το 1955 ως το 1989. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Γερμανία, με επίκεντρο ιδιωτικές φωτογραφίες “γκασταρμπάιτερ”. Στόχος της είναι να καλύψει με τον τρόπο αυτά κάποια κενά στη γερμανική συλλογική μνήμη για τη συμβολή όλων αυτών των ανθρώπων στη δημιουργία της σύγχρονης Γερμανίας, όπως την γνωρίζουμε.

Πηγή: DW

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

“Our people, their stories” Οι Έλληνες της Αυστραλίας αφηγούνται την ιστορία τους (audio)
«Όποιος αδιαφορεί για την ιστορία του μοιάζει με δέντρο που κόβει τις ρίζες του» ανέφερε ο Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ. Μακάριος στη διάρκεια της επετειακής εκδήλωσης που διοργανώθηκε στο Εθνικό Ναυτικό Μουσείο της Αυστραλίας (Australian National Maritime Museum), με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου...
Λογοτεχνικό περιοδικό Θράκα: Κάλεσμα αποστολής κειμένων για την ζωή των Ελλήνων στο εξωτερικό
Η Θράκα, λογοτεχνικό περιοδικό και εκδόσεις, απευθύνει κάλεσμα σε όσους/όσες ενδιαφέρονται να αποστείλουν κείμενα τους σχετικά με τη ζωή των Ελλήνων στο Εξωτερικό. Αναλυτικά το κάλεσμα και οι πληροφορίες για τη συμμετοχή: "Η γεωγραφική κινητικότητα ήταν κατά μεγάλες περιόδους ένα μαζικό φαινόμενο...
Μελβούρνη: Το περιοδικό «Αντίποδες» τιμά τους πρωτοπόρους μετανάστες
Αφιερωμένο στη μετανάστευση των Ελλήνων της δεκαετίας του ’50 και του ’60 προς την Αυστραλία είναι το νέο τεύχος του περιοδικού Αντίποδες. «Ήταν μια απόφαση του Συμβουλίου να τιμήσουμε με τον δικό μας τρόπο τους πρωτοπόρους μετανάστες, τις δοκιμασίες και τις ιστορίες τους. Το περιοδικό θα είναι ένας φόρος τιμής ...
PARATAXE Symposium XVII: ΒερολινοΓΡΑΦΙA = BerlinoGRAFIE: Εκδήλωση αφιερωμένη στους ελληνόφωνους συγγραφείς του Βερολίνου
Το Κέντρο Νέου Ελληνισμού (CeMoG) του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου και το PARATAXE, διοργανώνουν την εκδήλωση PARATAXE Symposium XVII: ΒερολινοΓΡΑΦΙA = BerlinoGRAFIE, αφιερωμένη στους/στις ελληνόφωνους/ελληνόφωνες συγγραφείς του Βερολίνου. Πολλά χρόνια τώρα, ζουν και γράφουν στο Βερολίνο πολλοί/πολλές ε...
Θερινό Σχολείο για Εκπαιδευτικούς της Ελληνογλωσσης Εκπαίδευσης στην Αυστραλία
Για πρώτη φορά στην Αυστραλία οργανώνεται ένα ταχύρρυθμο θερινό σχολείο εξ αποστάσεως επιμόρφωσης για εκπαιδευτικούς της ομογένειας που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα ως δεύτερη ή ξένη. Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί 12–22 Ιανουαρίου 2026, τις απογευματινές ώρες (ώρα Αυστραλίας).Την πρωτοβουλία υλοποιεί το Κ...
Με 2.000 θεατές άνοιξε το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη Μελβούρνη
Το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου έκανε πρεμιέρα με μια λαμπερή έναρξη στο Astor Theatre της Μελβούρνης, προβάλλοντας την κινηματογραφική μεταφορά της ιστορίας του Καζαντζάκη «Καπετάν Μιχάλης». «Νιώθω πραγματική χαρά που το Φεστιβάλ ξεκίνησε και που πρόκειται να απολαύσουμε δώδεκα ημέρες γεμ...