Έλληνες γονείς, μαζί με τα παιδιά τους, βγήκαν το Σάββατο (11/1) στους δρόμους της πόλης του Μάνχαιμ, του κρατιδίου Βάδης-Βυρτεμβέργης της Γερμανίας, για να διαμαρτυρηθούν για την κατάργηση των ενταγμένων μαθημάτων της μητρικής γλώσσας στο γερμανικό σχολείο Waldhofshule.
Η κινητοποίηση ήταν συγκινητική. Με ελληνικές σημαίες και πλακάτ στα χέρια, προσπάθησαν να περάσουν το μήνυμά τους, ζητώντας από τη γερμανική πλευρά, να σεβαστεί το δικαίωμα των παιδιών τους να διδαχθούν τη μητρική τους γλώσσα, την ιστορία και την παράδοση καθώς και να μη «σπάσουν» το συνδετικό κρίκο με την πατρίδα.
Η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου, κατέθεσε σχετικά την εξής ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων:
Μετά από 40 και πλέον χρόνια επιτυχημένης υλοποίησης, το Πρόγραμμα Εκμάθησης ελληνικών ως μητρικής γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο «Waldhofschule» στο Μανχάιμ, καταργείται από το Υπουργείο Παιδείας του κρατιδίου Βάδης Βυδεμβέργης, στερώντας από τους ομογενείς μας έναν σημαντικό συνδετικό κρίκο με την πατρίδα, την ελληνική παιδεία και τον πολιτισμό.
Το 1977, το Υπουργείο Παιδείας του συγκεκριμένου κρατιδίου ενέκρινε το «Versuch mit muttersprachlichen Klassen», ένα πειραματικό πρόγραμμα εκμάθησης της μητρικής γλώσσας, το οποίο ήταν το μοναδικό στη Βάδη Βυδεμβέργη.
Το Πρόγραμμα περιλάμβανε την ένταξη μαθημάτων μητρικής γλώσσας για παιδιά ελληνικής καταγωγής – των οποίων οι γονείς ζούσαν προσωρινά στη συγκεκριμένη χώρα – στα γερμανικά δημόσια σχολεία. Λειτούργησε αδιάλειπτα 42 χρόνια, δίνοντας τη δυνατότητα στα παιδιά των Ελλήνων ομογενών να διδαχθούν επτά ώρες την εβδομάδα ελληνική γλώσσα, ιστορία, θρησκευτικά και ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς με Ελληνίδα δασκάλα.
Με πρόσφατη απόφασή της η Υπουργός Παιδείας του κρατιδίου καταργεί το Πρόγραμμα με το επιχείρημα ότι εφόσον οι Έλληνες ομογενείς δεν θα γυρίσουν στην πατρίδα τους, εξέλειψε πλέον ο λόγος ύπαρξης και λειτουργίας του προγράμματος.
Η Υπουργός προτείνει ως εναλλακτική λύση την απογευματινή εκμάθηση των ελληνικών με την αρμοδιότητα να ανήκει πλέον στο ελληνικό Προξενείο της Στουτγάρδης, το οποίο θα έχει την ευθύνη οργάνωσης και λειτουργίας του. Η λύση όμως αυτή δεν είναι η ενδεδειγμένη με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων να την απορρίπτει κατηγορηματικά, τονίζοντας ότι «δεν μπορούν να αφήσουν μια επιτυχημένη ‘συνταγή’ με σπουδαία αποτελέσματα και να πάνε σε μια ‘συνταγή’ περιορισμένων δυνατοτήτων». Η ελληνική ομογένεια είναι ανάστατη αφού το Πρόγραμμα αποτελεί ένα σημαντικό ζωντανό κύτταρο σύνδεσής τους με την πατρίδα και τα ελληνικά γράμματα.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Υπουργός:
- Είναι σε γνώση του Υπουργείου σας το θέμα της κατάργησης του συγκεκριμένου Προγράμματος;
- Έχει υπάρξει επικοινωνία με την ομόλογό σας στο Κρατίδιο της Γερμανίας, ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα άρσης της απόφασής της για την κατάργηση του Προγράμματος;
- Είναι διατεθειμένο το Υπουργείο σας να υποστηρίξει οικονομικά τη συγκεκριμένη δομή;
- Είναι στις προτεραιότητές του Υπουργείου σας να δημιουργηθούν νέα ενταγμένα τμήματα σε άλλα σχολεία με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό για τους Έλληνες μαθητές;
- Σε ποιες πρωτοβουλίες θα προχωρήσει το Υπουργείο σας με στόχο την ενίσχυση της ελληνομάθειας στα σχολεία του απόδημου ελληνισμού;
- Εντάσσεται στον σχεδιασμό του Υπουργείου σας η εφαρμογή του Προγράμματος του «Θερινού Σχολείου» στην Ελλάδα, οι πολιτιστικές ανταλλαγές και οι κατασκηνώσεις των ελληνοπαίδων του εξωτερικού;
Επιμέλεια: Φούλη Ζαβιτσάνου