Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

Προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «20 Μέρες στη Μαριούπολη»

Μία κοπέλα που μοιάζει με αληθινή νεράιδα βγαίνει κλαίγοντας από την αίθουσα. Η 19χρονη Αλίσα μόλις είχε παρακολουθήσει στον κινηματογράφο Ολύμπιον στη Θεσσαλονίκη, σε πρώτη προβολή με ελληνικούς υπότιτλους, το βραβευμένο με Όσκαρ ντοκιμαντέρ «20 Μέρες στην Μαριούπολη».

«Στολίστηκα, βάφτηκα για την πρεμιέρα, αλλά είναι τόσο ασήμαντα όλα αυτά σε σχέση με τον πόλεμο που γίνεται στην πατρίδα μου Ουκρανία, στην πόλη μου Μαριούπολη», λέει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, καθώς σκουπίζει τα δάκρυά της.Η Αλίσα είναι από τη Μαριούπολη και βρίσκεται ασφαλής, πλέον, με τη μητέρα της, Νίνα, στη Θεσσαλονίκη.

Το ντοκιμαντέρ αφηγείται την ιστορία των 20 ημερών που έζησε ο δημιουργός του, σκηνοθέτης Μστισλάβ Τσέρνοφ, με τους συναδέλφους του από το διεθνές πρακτορείο Associated Press (ΑΡ) στην πολιορκημένη πόλη της Μαριούπολης τις πρώτες εβδομάδες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Η Μαριούπολη έπεσε την 26η μέρα. Υπολογίζεται ότι σκοτώθηκαν 26.000 άμαχοι κάτοικοι, μεταξύ των οποίων πολλά παιδιά.

Ανάμεσα στους θεατές είναι αρκετοί πρόσφυγες από τη Μαριούπολη, όπως η 40χρονη Μαρίνα Π. «Κλαίμε μακριά από τη  Μαριούπολή μας, κλαίμε για την πόλη που χάσαμε. Ζούμε με την ελπίδα της επιστροφής μόλις απελευθερωθεί από τους Ρώσους», αναφέρει και προσθέτει: «Στην πραγματικότητα δεν είχα δει όλη αυτήν τη φρίκη που μαγνητοσκοπήθηκε στο ντοκιμαντέρ. Με τους πρώτους βομβαρδισμούς είχα φύγει στο ελληνικό χωριό Σαρτανά, περίπου 40 χιλιόμετρα από τη Μαριούπολη. Από εκεί φύγαμε για την Ελλάδα».

Η 17χρονη Νίκη Πασκάλ δεν άντεξε να μπει στην αίθουσα να δει το ντοκιμαντέρ γιατί φοβάται, όπως είπε. Στέκεται στην είσοδο και μοιράζει ενημερωτικά φυλλάδια στους θεατές: Ουκρανικά σουβενίρ και αυτοκόλλητα με ουκρανική σημαία και μία… βαλεριάνα. «Κάποιοι, πριν μπουν στην ταινία, πήραν βαλεριάνα. Πολλοί είχαν μεγάλο άγχος να ζήσουν ξανά τον πόλεμο, τον φόβο του θανάτου», λέει.

Η Σβετλάνα Καρτσενιούκ βγήκε από την αίθουσα συγκλονισμένη. Δεν είναι από τη Μαριούπολη αλλά από το Χάρκοβο, μία πόλη που δοκιμάζεται αυτές τις ήμερες καθώς οι ρωσικές δυνάμεις επιχειρούν να την καταλάβουν. «Το ντοκιμαντέρ δείχνει το μέγεθος της βαρβαρότητας του πολέμου», σημειώνει η Σβετλάνα, η οποία έφυγε από το Χάρκοβο στις 5 Μαρτίου του 2022, μετά τον βομβαρδισμό της πολυκατοικίας όπου έμενε, κοντά στο δημαρχείο. «Δεν μπορώ να περιγράψω τι πέρασα πριν δύο χρόνια, δύσκολο να πιστέψει κανείς. Φοβάμαι να μη συμβεί κατοχή του αγαπημένου μας Χάρκοβο. Έχω εκεί τον ξάδελφο, άλλους συγγενείς και φίλους, κάνεις δεν θέλει να εισβάλει στη ζωή τους, η Ρωσία, κανείς», προσθέτει.

Νίνα Πασκάλ, Αλεξάνδρα Προτσένκο μαζί με τον Πρόξενο της Ουκρανίας Ευγένιο Σκρίβα. Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Ελληνικών Συλλόγων Ουκρανίας, η 75χρονη Αλεξάνδρα Προτσένκο-Πιτσατζή, δεν ήταν σίγουρη εάν θα αντέξει να δει το ντοκιμαντέρ και να ζήσει ξανά τη φρίκη που βίωσε με άλλους συμπολίτες της, τις πρώτες 20 ημέρες της πολιορκίας της Μαριούπολης, κρυμμένοι  σε ένα μικρό μικρό υπόγειο.

«Ο Θεός με έβαλε σε δοκιμασία να δω με τα μάτια μου τη φρίκη της εισβολής των Ρώσων. Αλλά η τέχνη τελικά βοηθάει, τώρα που κατάφερα να δω το ντοκιμαντέρ, λυτρώθηκα. Μέσω του ντοκιμαντέρ και εγώ ως μάρτυρας των τραγικών γεγονότων, σαν να μίλησα στους θεατές του κόσμου», τονίζει. Σε ερώτηση σχετικά με τους Έλληνες που έμειναν στην κατεχόμενη Μαριούπολης και τα ελληνικά χωριά, οι οποίοι αναγκάζονται να πάρουν ρωσικά διαβατήρια (υπηκοότητα), απαντά: «Δεν έχω δικαίωμα να το σχολιάσω κρίνοντας τους συμπατριώτες μου. Δεν είχαν άλλη επιλογή εκτός από το να δεχτούν την κατάσταση ως έχει και να συνεχίσουν τη ζωή όπως μπορούν, σε συνθήκες που βρεθήκαν. Κάποια πράγματα, κάποιες καταστάσεις δεν μπορούμε να τις αλλάξουμε, να τις ελέγξουμε, Μας μείνει μόνο η προσευχή».

Με κομμένη την ανάσα οι θεατές έγιναν μάρτυρες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου 2022, όπως τη μεταφέρει ο Τσέρνοφ, ο οποίος συμμετείχε στην ομάδα του Associated Press που κατέγραψε την ανθρωπιστική καταστροφή και τα εγκλήματα πολέμου από ρωσικές δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένων μαζικών δολοφονιών αμάχων.

Το AP ήταν το πρώτο πρακτορείο που μετέδωσε τις συνέπειες του βομβαρδισμού της Ρωσίας στο μαιευτήριο Αρ.3 της Μαριούπολης. Το υλικό αποστελλόταν περιοδικά στη σύνταξη των ειδήσεων από το μοναδικό μέρος στη Μαριούπολη όπου υπήρχε ακόμα διαδικτυακή σύνδεση, κάτω από τις σκάλες κάποιου κατεστραμμένου παντοπωλείου. Έτσι, ήταν δυνατή η μεταφορά 10% του κινηματογραφημένου υλικού. Το υπόλοιπο, 30 ώρες βίντεο του Τσέρνοφ, βγήκε από τη Μαριούπολη από την ομάδα του AP στις 15 Μαρτίου 2022 μέσω του ανθρωπιστικού διαδρόμου. Το ντοκιμαντέρ από το υλικό του Τσέρνοφ δημιουργήθηκε από την ομάδα Frontline του PBS.

Την προβολή του ντοκιμαντέρ παρακολούθησε ο πρόξενος της Ουκρανίας στη Θεσσαλονίκη, Ευγένιος Σκβίρα, ο οποίος δήλωσε: «Ας μην ξεχνάμε ότι ο πόλεμος κατά του λαού της Ουκρανίας συνεχίζεται και γίνεται πιο αιματηρός». Παράλληλα, εξέφρασε «τεράστια ευγνωμοσύνη προς τους Έλληνες και προς το Ελληνικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τη βοήθεια. Η ταινία, που προβάλλεται με αφορμή την συμπλήρωση δύο χρόνων από την πολιορκία, δείχνει όλη τη σκληρότητα που ασκεί ο ρωσικός στρατός καταλαμβάνοντας το έδαφος της Ουκρανίας, σκοτώνοντας γυναίκες, παιδιά και καταστρέφοντας πόλεις.

Ελπίζουμε πραγματικά σε περαιτέρω υποστήριξη από την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό, που είναι πάντα μαζί μας και κατανοεί καλά την κατάσταση. Και πιστεύουμε πραγματικά στην κατανόηση και στην περαιτέρω συνεργασία. Αυτή η ταινία είναι μία ξεκάθαρη απόδειξη του τι συμβαίνει τώρα στην Ουκρανία, κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου πολέμου».

Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ – Σοφία Προκοπίδου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφιέρωμα για την ζωή των Ελλήνων στο Εξωτερικό από το λογοτεχνικό περιοδικό Θράκα (audio)
"Νιώθουμε πως θέλουμε να ακούσουμε τις φωνές των Ελλήνων της ομογένειας, αλλά και όσων μετανάστευσαν προσωρινά για λόγους εργασίας ή έζησαν στο εξωτερικό ένα διάστημα. Να ακούσουμε τις ιστορίες τους, αλλά ίσως και εκείνες άλλων γενιών που έζησαν στο παρελθόν έξω. Να μάθουμε πως είν...
Αλεξάνδρεια-Αθήνα: Γέφυρα Διαλόγου και Ειρήνης
Οι Αιγυπτιακές-Ελληνικές σχέσεις ενσαρκώνουν ένα μοναδικό μοντέλο ιστορικής και πολιτιστικής συνεργασίας που ενισχύει την κατανόηση, την περιφερειακή συνοχή και τη διεθνή ανάπτυξη. Οι πόλεις της Αλεξάνδρειας και της Αθήνας αποτελούν δύο κεντρικούς πυλώνες στην οικοδόμηση γεφυρών επικοινωνίας μετα...
«Ιατρική Ειδικότητα στη Γερμανία»: Webinar από τον Σύλλογο Ελλήνων και Κυπρίων Ιατρών NRW «Γένεσις»
Ένα πολύ ενδιαφέρον διαδικτυακό σεμινάριο (webinar) με θέμα “Ιατρική Ειδικότητα στη Γερμανία”, το οποίο απευθύνεται σε φοιτητές ιατρικής, νέους ιατρούς που σκέφτονται να ξεκινήσουν ή να συνεχίσουν την ιατρική τους ειδικότητα στη Γερμανία, καθώς και σε όσους ενδιαφέρονται για το γερμανικό σύστημα υγεία...
Επίσημη επίσκεψη Φίλιππου Φόρτωμα στη Βαυαρία – Πραγματοποίησε επαφές με την ελληνική ομογένεια
Επίσημη επίσκεψη στο Μόναχο και στη Νυρεμβέργη, πραγματοποίησε το διάστημα 23 έως 26 Οκτωβρίου, ο Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής της Βουλής για τον Ελληνισμό της Διασποράς, Φίλιππος Φόρτωμας, στο πλαίσιο των επαφών του με την ελληνική ομογένεια της Γερμανίας. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψή...
H Ελληνική Διασπορά στη Γερμανία – Νέα έρευνα από τη “διαΝΕΟσις” – Μόνο 9% σχεδιάζουν να γυρίσουν
Μια νέα έρευνα, η οποία χαρτογραφεί το προφίλ των Ελλήνων της διασποράς στη Γερμανία ανακοινώθηκε από τον Οργανισμό έρευνας και ανάλυσης "διανέοσις". Ποιοι είναι; Πώς ζουν μετά τη μετανάστευση; Πού δραστηριοποιούνται; Πώς βλέπουν την Ελλάδα; Το 2021 η διαΝΕΟσις συμμετείχε σε μια ερευνητική πρωτοβουλ...
Μελβούρνη: Περισσότεροι από 7000 θεατές στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου
Περισσότεροι από 7000 θεατές παρακολούθησαν μια προβολή του φετινού 30ου Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, που γιορτάζει τον ελληνικό κινηματογράφο. Το φεστιβάλ ολοκληρώθηκε το βράδυ της Κυριακής με την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας ταινίας του Αλκίνοου Τσιλιμίδου, The Kink, σε σκηνοθεσία του Da...