Το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis ιδρύθηκε το 2015 με πρωτοβουλία του διευθυντή του, Στέφανου Τραχανά, και λειτουργεί ως ένα ιδιαίτερο τμήμα των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας. Ο βασικός σκοπός του ήταν να μην μείνει η χώρα μας έξω από τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στην παγκόσμια εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια λόγω του κινήματος των MOOCs (Massive Open Online Courses).
«Στην πλατφόρμα αυτή ανεβαίνουν μαζικά ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα τα οποία μπορεί να παρακολουθήσει όποιος θέλει, ελεύθερα, φτιάχνοντας έναν λογαριασμό» αναφέρει ο Υπεύθυνος Επικοινωνίας του Mathesis, Δημήτρης Βουδούρης στην συνέντευξή του στην εκπομπή «Αποτύπωμα» της Φωνής της Ελλάδας με τη Φούλη Ζαβιτσάνου.
Το Mathesis καλύπτει ένα ευρύ γνωσιακό φάσμα καθώς ο ενδιαφερόμενος/η μπορεί να βρει μαθήματα Ιστορίας, Φιλοσοφίας, Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού, Γλωσσολογίας αλλά και Φυσικής, Μαθηματικών, Πληροφορικής, Ψηφιακών Δεξιοτήτων και άλλα, και να τα διδαχθεί από καταξιωμένους πανεπιστημιακούς δασκάλους από όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Ανάμεσα τους, ο καθηγητής Φιλοσοφίας του ΑΠΘ, Βασίλης Κάλφας, ο kαθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο Institute for Advanced Study του Princeton, Άγγελος Χανιώτης, η ιστορικός του ΕΚΠΑ, Μαρία Ευθυμίου, ο καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης, Μιχάλης Κολουντζάκης, και ο καθηγητής Κβαντικής Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, μέλος του επιστημονικού προσωπικού του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας και διευθυντής της πλατφόρμας, Στέφανος Τραχανάς.
Στέφανος Τραχανάς
«Ο κόσμος το αγκάλιασε αυτό το πείραμα» μας λέει ο Δημήτρης Βουδούρης μιλώντας για την αποδοχή αυτής της πρωτοποριακής για την Ελλάδα πρωτοβουλίας που έχει ήδη στο ενεργητικό της 55 διαδικτυακά μαθήματα και συνολικό αριθμό 108.000 εγγραφέντων πολιτών! Πρόκειται για πολίτες διαφορετικών προφίλ που τους ενώνει η κοινή ανάγκη για τη διεύρυνση των γνώσεων τους και, βέβαια, η χαρά της μάθησης.
«Είναι πολύ σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι δεν απαιτείται πρότερη γνώση του κάθε αντικειμένου. Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει από το μηδέν», σημειώνει ο Δημήτρης Βουδούρης για να συμπληρώσει ότι η ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση εξασφαλίζει τη δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο/η να δει και να κρίνει το κάθε μάθημα και, βέβαια, να αποφασίσει αν θα το παρακολουθήσει. «Δεν είναι ένας αιχμάλωτος θεατής» μας λέει χαρακτηριστικά.
«Η εξίσωση των ευκαιριών στην ποιοτική εκπαίδευση είναι ένας από τους ευγενέστερους στόχους που μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία αξίζει να θέτει στον εαυτό της», διαβάζουμε στην περιγραφή της πλατφόρμας από τους ιδρυτές της. Δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε μαζί τους, να τους αποδώσουμε τα εύσημα για την επιτυχημένη αυτή προσπάθεια εκλαΐκευσης και διάδοσης της επιστημονικής γνώσης και να παροτρύνουμε για περαιτέρω συμμετοχή στο mathesis.cup.gr