Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

Ελληνογερμανική ανταλλαγή μαθητών για την ιστορική μνήμη

Μαθητές από σχολεία της περιοχής του Ντύσσελντορφ επισκέφτηκαν τη Θεσσαλονίκη σε μια δημιουργική συνάντηση με μαθητές του 1ου Γυμνασίου Ευόσμου με θέμα την ιστορική μνήμη. Χορηγός το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας.

Για πέντε μέρες οι μαθητές από την Ελλάδα και τη Γερμανία είχαν την ευκαιρία και τον χρόνο να γνωριστούν, να ανταλλάξουν ιδέες, να κάνουν φίλους και να ανακαλύψουν μαζί νέα πράγματα. Να επισκεφτούν ιστορικούς τόπους και να συνεργαστούν στη μελέτη της κοινής ιστορία Ελλάδας και Γερμανίας και προωθήσουν ενεργά τις αξίες της δημοκρατίας και της ανεκτικότητας. Μια ξεχωριστή συνάντηση με την επιχορήγηση του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας.

Οι καθηγητές από Ελλάδα και Γερμανία

«Ήταν κάτι καινούριο για μένα να επισκεφτώ τη Θεσσαλονίκη και να γνωρίσω πως λειτουργεί το ελληνικό σχολείο. Ήταν πολύ σημαντικό να μάθω για την ιστορία της πόλης και τον εκτοπισμό τόσων Εβραίων της πόλης στα στρατόπεδα συγκέντρωσης στο Άουσβιτς. Έμαθα πολλά, δεν έβλεπα απλά αξιοθέατα», τονίζει η 16χρονη Σοφί Κάρτεν που συμμετείχε στο πρόγραμμα ανταλλαγής από γερμανικής πλευράς.

Το ταξίδι στην Ελλάδα ήταν σε συνέχεια προηγούμενης επίσκεψης αντιπροσωπείας μαθητών του 1ου Γυμνασίου Ευόσμου στο Ντύσσελντορφ τον προηγούμενο Φεβρουάριο. «Ήταν συναρπαστική εμπειρία. Κάναμε νέους φίλους από τη Γερμανία και γνωρίσαμε τις συνήθειες τους. Μάθαμε πράγματα για την ιστορία που δε θα μπορούσαμε να μάθουμε σε ένα απλό μάθημα», αναφέρει η Ελένη Χριστοφορίδου, μαθήτρια της 3ης Γυμνασίου. Στο ταξίδι τους στη Γερμανία οι Έλληνες μαθητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το μνημείο για τα θύματα από τα εγκλήματα του εθνικοσοσιαλισμού στο Ντίσελντορφ και το άλλοτε Γραφείο της Γκεστάπο στην Κολωνία, ερχόμενοι σε επαφή με την τραγική ιστορία του παρελθόντος.

Οι ανταλλαγές μαθητών είχαν πάντα την έννοια του γνωρίζω τον άλλον. «Το θέμα της ενασχόλησης με τη μνήμη  το διαλέξαμε μαζί με τους μαθητές. Αν δεν έχουμε ιστορική μνήμη, το μέλλον μας είναι αβέβαιο», επισημαίνει Σαράντης Τούλης, καθηγητής Πληροφορικής στο 1ο Γυμνάσιο Ευόσμου, εκ των υπευθύνων για την ελληνική πλευρά. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να κάνουν έρευνα, να ψάξουν αντικρουόμενες πληροφορίες για τα γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.

Βιώσαν επίσης τα γεγονότα του παρελθόντος μέσα από επισκέψεις σε μουσεία, όπως το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, που συζητούσαν θεωρητικά στα μαθήματα της Ιστορίας στο σχολείο. «Μετά στην ολομέλεια, συζητάμε αυτά που βρήκαν οι μαθητές και καταλήγουμε σε κάποια συμπεράσματα. Πάντα υπάρχει ένα παραδοτέο με την παρουσίαση ενός θέματος. Σε μία συνάντηση ένας μαθητής μας ήταν τόσο παρακινημένος από όσα έμαθε για το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που σκεφτόταν μήπως γίνει κάτι ανάλογο στο μέλλον, προσπαθώντας μάλιστα να ευαισθητοποιήσει και τους άλλους συμμαθητές να προσέχουν όσον αφορά τη συμπεριφορά τους στο διαφορετικό», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Τούλης.

Επίσκεψη των μαθητών στο Εβραϊκό Μουσείο της Θεσσαλονίκης

Οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για η ζωή και την καθημερινότητα στο σχολείο. Πώς διεξάγεται η εκπαίδευση, πως είναι σχέση δασκάλου-μαθητή στις δύο χώρες. «Είναι σημαντικές τέτοιες συναντήσεις, ειδικά για το θέμα της αποδοχής της διαφορετικότητας. Βλέπουμε τα κοινά σημεία και τις διαφορές μεταξύ Ελλήνων και Γερμανών αλλά και ποια στερεότυπα ακολουθούμε. Ώστε τα παιδιά που θα εισέλθουν σε αυτήν την κοινωνία να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις διακρίσεις», λέει μιλώντας στη Deutsche Welle, η Έλενα Βεργή, καθηγήτρια Γερμανικών και Βιολογίας  και υπεύθυνη νεολαίας της Ελληνο-Γερμανικής Εταιρείας, που οργάνωσε την ανταλλαγή από γερμανικής πλευράς. «Οι μαθητές βίωσαν τις συνέπειες του  Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, οι οποίες είναι ορατές ακόμα και σήμερα στην Ελλάδα. Παρακολούθησαν την ελληνική ιστορία όχι μόνο ως μια ιστορία που βρίσκεται πίσω μας, αλλά που είναι ακόμα πολύ ζωντανή μέσα από διηγήσεις», επισημαίνει.

«Γνωρίσαμε παιδιά από τη Γερμανία πιστεύω ότι αυτό βοηθάει να επουλωθούν οι πληγές από τα αγκάθια του παρελθόντος μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. Από αυτή την ανταλλαγή κατάλαβα ότι θα πρέπει να εμβαθύνουμε περισσότερο στην ιστορία και χρειαζόμαστε και το βιωματικό κομμάτι για να εξελίξουμε τις σχέσεις μας προς το καλύτερο», αναφέρει από την πλευρά της η μαθήτρια Αναστασία Τσαχιρίδου.

Οι μαθήτριες Αναστασία Τσαχιρίδου και Ελένη Χριστοφορίδου

Tο Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας ενισχύει τις ελληνογερμανικές ανταλλαγές νέων και δίνει μεγάλη σημασία στην στήριξη δράσεων για την ιστορική μνήμη. Το πρόγραμμα του  «θυμόμαστε για το αύριο», έφερε κοντά στην περίοδο της πανδημίας εμπειρογνώμονες και ειδικούς της ιστορικής μνήμης από τις δύο χώρες. Στη Γερμανία εξακολουθούν να μην είναι ευρέως γνωστά τα εγκλήματα της γερμανικής Κατοχής και στην Ελλάδα η ενασχόληση με το θέμα έχει μια ιδιαίτερη πολιτική φόρτιση.

Σε μια εποχή που ο εξτρεμισμός και ο λαϊκισμός βρίσκονται σε άνοδο και αποτελούν απειλή για τη δημοκρατία στην Ευρώπη, είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν αποφασιστικά, βάζοντας ισχυρά θεμέλια, από μικρή ηλικία. Τέτοιου είδους ανταλλαγές νέων με επίκεντρο τη μνήμη δείχνουν ότι τα οδυνηρά διδάγματα της ιστορίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μια ισχυρή και ειρηνική Ευρώπη, ενθαρρύνοντας την ενεργό δέσμευση για τη διατήρηση των αξιών και των αρχών για έναν καλύτερο κόσμο, με οδηγό την μεταπολεμική πρακτική.

Πηγή: DW – Άρθρο του Διογένη Δημητρακόπουλου, ανταποκριτή της DW στη Θεσσαλονίκη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επετειακή συναυλία για τα 50 χρόνια του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (ΚΕΠ) Νέας Υόρκης
Μεγάλη επετειακή συναυλία, για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή του, διοργάνωσε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού (ΚΕΠ) Νέας Υόρκης. Η συναυλία, η οποία περιελάμβανε έργα σημαντικών Ελλήνων συνθετών, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Σταύρος ...
Μελβούρνη: Συνεχίζονται τα Διαδικτυακά μαθήματα ελληνικών
Τα Σχολεία της Ελληνικής Κοινότητας Μελβούρνης (ΕΚΜ) ανακοινώνουν τη συνέχιση του επιτυχημένου διαδικτυακού προγράμματος εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας «Ελληνικά για Αρχάριους» και για τη νέα σχολική χρονιά. Το πρόγραμμα, που ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια εν μέσω της πανδημίας, απευθύνεται σε παι...
Αιγυπτιώτισσα ήταν η πρώτη Ελληνίδα που έτρεξε στον κλασικό Μαραθώνιο
Του Νίκου Νικηταρίδη, συγγραφέα και ερευνητή του Αιγυπτιώτη Ελληνισμού. Η Ζωζώ Χριστοδούλου, με καταγωγή από την Κύπρο, γεννήθηκε στο Κάιρο το 1951 και επαναπατρίστηκε το 1967, οπότε και άρχισε να προπονείται στον ¨Αθλητικό Όμιλο Φιλοθέης¨ στα 200 και 400 μέτρα. Την επόμενη χρονιά συνάντησε τον προπονη...
Το “brain drain” στo Ελληνικό Κοινοβούλιο
Με πρωτοβουλία του Προέδρου της Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς, του βουλευτή Κυκλάδων της Ν.Δ., κ. Φίλιππου Φόρτωμα, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση με αντικείμενο το φλέγον ζήτημα της δημογραφικής πολιτικής, του braindrain και της γήρανσης του πληθυσμού με θέμα: «Επενδύοντας στο ανθρώπινο κεφάλαιο:...
Νότια Αυστραλία: Επιστρέφει δυναμικά αυτό το Σαββατοκύριακο το Ελληνικό Φεστιβάλ Semaphore
Ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα στο ημερολόγιο της Νότιας Αυστραλίας, το Ελληνικό Φεστιβάλ Semaphore, επιστρέφει δυναμικά αυτό το Σαββατοκύριακο, 18 και 19 Ιανουαρίου, «μεταμορφώνοντας» την γραφική παραλία Semaphore σε χώρο γιορτής της ελληνικής παράδοσης και πολιτισμού. Με θέμα «Ό...
Μόναχο – Ο απόδημος ελληνισμός υπερασπίζεται το δικαίωμα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση
 Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας καλεί ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Μονάχου τον Ελληνισμό της πόλης την Κυριακή 19-01-2025, έτσι ώστε να πιεστεί η ελληνική πλευρά να δώσει λύση στο στεγαστικό πρόβλημα του 4ου Δημοτικού και 1ου Γυμνασίου (στεγάζονται σε κτίριο του οποίου τον Ιούλιο λήγει το συμβόλαιο και ...