Ημερολόγιο Γέφυρας 24/04/2024: To ταξίδι του Πυθέα

Ένα ελληνικό ιστιοφόρο που ακούει στο όνομα «Πυθέας» με έναν Πειραιώτη ιστιοπλόο ως μοναδικό πλήρωμα, τον Γιώργο Κεσσέ, ταξιδεύει για να συνοδεύσει το ιστορικό γαλλικό ιστιοφόρο «Belem» και την Ολυμπιακή φλόγα κατά την είσοδό τους στη Μασσαλία, την παλαιά ελληνική αποικία και πρώτη γαλλική πόλη υποδοχής της φλόγας των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού.

Ο συνολικός χρόνος του ταξιδιού του Πυθέα από τον Πειραιά στη Μασσαλία υπολογίζεται ότι θα είναι περίπου 20 ημέρες, λαμβάνοντας υπόψη ότι το ταξίδι θα πραγματοποιηθεί κυρίως με χρήση ιστιοφορίας, ενώ η συνολική απόσταση από τον Πειραιά προς τη Μασσαλία και η επιστροφή στον Πειραιά ανέρχεται σε περίπου 3000 ναυτικά μίλια.

Ο Γιώργος Κεσσές αναχώρησε με τον Πυθέα τα ξημερώματα του Σαββάτου 20 Απριλίου 2024, με την Ελληνική σημαία και τη σημαία του Πειραιά. Αναμένεται να φτάσει στο λιμάνι της Μασσαλίας στις 8 Μαΐου, για να συναντήσει το Belem και να μπουν μαζί στο λιμάνι της πόλης.Το ταξίδι αυτό αποτελεί για αυτόν ένα όνειρο ζωής, όπως δήλωσε ο ίδιος στη Φωνή της Ελλάδας και στην εκπομπή ”Καλές Θάλασσες” με τον Αντώνη Καραγιαννάκη, 2 ημέρες πριν τον απόπλου του Πυθέα από τον Πειραιά.

Γέννημα θρέμμα του Πειραιά και από μικρό παιδί στα σκάφη, ο Γιώργος Κεσσές δεν ξεχνάει όσους τον βοήθησαν να μπει στον υπέροχο κόσμο της ιστιοπλοΐας και τους ευχαριστεί όλους. «Δεν είναι λίγοι, αυτοί που με βοήθησαν στο μεγάλο αυτό εγχείρημα και θέλουν να μείνουν στην ανωνυμία», λέει. Εξηγεί, ακόμη, τις ιδιαιτερότητες του ταξιδιού, τους συμβολισμούς, την προετοιμασία και την εθελοντική βοήθεια από πολλά άτομα.

Ο απόπλους του Πυθέα προγραμματίστηκε να γίνει αρκετές ημέρες πριν από την παράδοση της Ολυμπιακής φλόγας στη Γαλλία, καθότι το πρωί της 27ης Απριλίου το Belem θα αποπλεύσει από τον Πειραιά και λόγω μεγέθους θα αναπτύξει πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο Πειραιώτης ιστιοπλόος επιδιώκει να σταθμεύσει σε μια σειρά από ενδιάμεσους σταθμούς -λιμάνια, τα οποία διαθέτουν δραστήριες ελληνικές κοινότητες και σχετίζονται άρρηκτα με την Ελληνική ιστορία και πολιτισμό. Σκοπός είναι η συνεύρεση με τις εκεί Ελληνικές κοινότητες με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες και μια περιήγηση σε αυτές, στο αρχαιολογικό υλικό και στα μνημεία τους, που σχετίζονται με την ελληνική πρώιμη ιστορική τους περίοδο.

Το σκάφος θα διασχίσει τον Ισθμό της Κορίνθου και θα περάσει στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς. Στη συνέχεια θα διασχίσει την Αδριατική για να φτάσει στο Reggio της Καλαβρίας (Ρήγιο). Από εκεί θα φτάσει στο Bonifacio της Κορσικής, και αργότερα θα συναντήσει το γαλλικό ιστιοφόρο «Μπελέμ» έξω από το λιμάνι της Μασσαλίας, ώστε να παραδώσουν μαζί την Ολυμπιακή Φλόγα στο λιμάνι της αδελφοποιημένης με τον Πειραιά πόλης.

Σημειώνεται ότι οι  Δήμοι των δύο λιμανιών Πειραιά και Μασσαλίας είναι αδελφοποιημένοι από το 1984, συμβολίζοντας τους ισχυρούς δεσμούς φιλίας ανάμεσα στις δύο πόλεις – λιμάνια της Μεσογείου. Στο πνεύμα αυτό, η συνοδεία της Ολυμπιακής Φλόγας υπό την ελληνική σημαία και τη σημαία της «αδελφής πόλης» του Δήμου Πειραιά στη Μασσαλία, μια πόλη που ιδρύθηκε από Έλληνες, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική.


Τετάρτη 24/04/24 | Πρώτος σταθμός του ταξιδιού: Αργοστόλι

Ο Γιώργος Κεσσές ολοκλήρωσε το πρώτο σκέλος – «μπράτσο» – του ταξιδιού, παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες (8 μποφόρ) που αντιμετώπισε την Τρίτη 23 Απριλίου κοντά στο Ρίο-Αντίρριο, και βρίσκεται πλέον ασφαλής στο λιμάνι του Αργοστολίου, από όπου αναμένεται να αναχωρήσει το πρωί της Πέμπτης 25 Απριλίου, συνεχίζοντας το ταξίδι του προς τη Μασσαλία. Παρακάτω μπορείτε να ακούσετε τις πρώτες εντυπώσεις του, τις οποίες μοιράστηκε μαζί μας ζωντανά στη Φωνή της Ελλάδας και στον Αντώνη Καραγιαννάκη. [ηχητικό]

Θα ακολουθήσουν περισσότερες ενημερώσεις κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, αποκλειστικά από τη Φωνή της Ελλάδας.


Το ταξίδι live
Η επίσημη ιστοσελίδα του ταξιδιού


Ο «Πυθέας» είναι το πρώτο σκάφος που περνάει τον Ισθμό της Κορίνθου, μετά τα έργα που έγιναν εκεί το τελευταίο διάστημα. Πρόκειται για ένα ιστιοπλοϊκό γαλλικής κατασκευής του ναυπηγείου της JEANNEAU, μοντέλο SUN FIZZ 40 και σχεδιασμένο από τον Philippe Briand. Όπως υποδηλώνει η εξωτερική του σχεδίαση, το Jeanneau Sun Fizz 40 είναι ένα cruiser επιδόσεων. Οι Jeanneau και Beneteau, είναι γνωστό ότι παράγουν σκάφη με ένα καλό μέσο όρο, αλλά πρέπει να τονιστεί ότι κατά τη γνώμη των αξιολογητών έχουν δημιουργήσει το απόλυτο «διαμάντι»,το Sun Fizz 40.

Παρά την ηλικία του, διατηρεί σταθερή την αξία του μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της ανώτερης κατασκευής και της σταθερής φήμης του από μια πληθώρα αφοσιωμένων ιδιοκτητών ανά την υφήλιο.

Πρόκειται για ένα υπέροχο ιστιοπλοϊκό σκάφος, το οποίο έχει μεγάλους και ευέλικτους εσωτερικούς χώρους και το οποίο ενσωμάτωσε με απόλυτη επιτυχία ως υλικά, το κέβλαρ και το ξύλο τικ. Έχει ταξιδέψει ανά τον κόσμο, διαπλέοντας ωκεανούς και αντιμετωπίζοντας δύσκολες καιρικές συνθήκες. 

Το σκάφος έχει μήκος 12,3μ., πλάτος 3,85, βάρος 7τ. 300κ., βύθισμα 1,95μ. και ύψος ιστού 13,72μ. Είναι εξοπλισμένο με έναν εσωλέμβιο κινητήρα ντίζελ Perkins 50 ίππων. Η δεξαμενή καυσίμου έχει χωρητικότητα 150 λίτρα και η δεξαμενή γλυκού νερού 700 λίτρα. Διαθέτει 3 διπλές καμπίνες και δύο μπάνια.


Πυθέας: O Έλληνας εξερευνητής από τη Μασσαλία

Θαλασσοπόρος, γεωγράφος, αστρονόμος και ο πρώτος Έλληνας που επισκέφτηκε και περιέγραψε τα βρετανικά νησιά και τις ακτές του Ατλαντικού της Ευρώπης. Άκμασε το 300 π.Χ. στη Μασσαλία της Γαλατίας. Αν και το κύριο έργο του «Στον Ωκεανότα περί του Ωκεανού» έχει χαθεί, ένα μέρος από τα εγχειρήματά του είναι γνωστό  μέσω του Έλληνα ιστορικού Πολύβιου.

Πλέοντας από τη Μεσόγειο Θάλασσα στον Ατλαντικό, ο Πυθέας σταμάτησε στη φοινικική πόλη Gades, ακολουθώντας πιθανώς την ευρωπαϊκή ακτογραμμή μέχρι την άκρη της Βρετάνης, και τελικά έφτασε στο Belerium («Το άκρο της γης» στην Κορνουάλη).
Μίλησε επίσης για τη Θούλη, το βορειότερο κατοικημένο νησί, το οποίο απέχει έξι ημέρες από τη βόρεια Βρετανία και εκτείνεται τουλάχιστον στον Αρκτικό Κύκλο.  

Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα φαίνονται από τους υπολογισμούς του που έκανε με ένα ηλιακό ρολόι στο θερινό ηλιοστάσιο και από τις σημειώσεις του για τις μέρες που επιμήκυναν καθώς ταξίδευε προς τα βόρεια. Παρατήρησε επίσης ότι ο πολικός αστέρας δεν βρίσκεται στον αληθινό πόλο και ότι η Σελήνη επηρεάζει τις παλίρροιες.