Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

Ιταλίδα καθηγήτρια διδάσκει ελληνικά σε φοιτητές του πανεπιστημίου της Βενετίας

Εκατοντάδες σχολεία και πανεπιστημιακές σχολές στην Ιταλία διδάσκουν αρχαία ελληνικά σε χιλιάδες φοιτητές. Η ελληνική δεν είναι απλώς το μέσο της κατανόησης της αξεπέραστης σοφίας των τραγικών ποιητών και φιλοσόφων, κυρίως είναι το εργαλείο για την αντίληψη της ζωής και του σκοπού της.

[iframe src=” https://www.ert.gr/webtv/live-uni/vod/dt-uni-vod.php?f=2025/ert3/themata-ert3/01/14-12-04-venetia-ellinika.mp4&bgimg=https://www.ertnews.gr/wp-content/uploads/2025/01/14-12-04-venetia-ellinika_2.jpg “]

Μια από τις σημαντικότερες καθηγήτριες που έχουν αφιερώσει την ζωή τους στους φοιτητές και στην εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας στα ιταλικά πανεπιστήμια είναι η Καταρίνα Καρπινάτο (Caterina Carpinato). Τακτική Καθηγήτρια Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας από το 2002 και Ερευνήτρια από το 1998.

Η υπεύθυνοι της πόλεως έχοντας το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν βλέπουν με σύγχρονη ματιά το μέλλον, όπως εξηγεί η κ. Καρπινάτο.

Από το έτος 421 που τοποθετείται η ίδρυση της (χωρίς να τεκμαίρεται ιστορικά, αφού υπήρχαν παλαιότεροι οικισμοί από το 168 π.Χ. και ήταν γνωστοί οι κάτοικοι της λιμνοθάλασσας «incolae lacunae») και μετά την δημιουργία της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας το 697 η πόλη ζεί παράλληλα με το ελληνικό στοιχείο.

Η κ. Καρπινάτο, συγγραφέας πολυάριθμων επιστημονικών μελετών και λογοτεχνικών μεταφράσεων έχει δώσει δεκάδες διαλέξεις και έχει οργανώσει συνέδρια, ημερίδες, εκθέσεις και συναυλίες για την προώθηση της γνώσεως της σύγχρονης Ελλάδας στην Ιταλία. «Όσοι θέλουν να μάθουν έχουν μεράκι σε μικρό διάστημα μαθαίνουν γρήγορα και βρίσκουν εργασία, εκεί όπου χρειάζονται τα ελληνικά», αναφέρει.

Οι σύγχρονοι δόγηδες της πόλεως ενθυμούμενοι τις παλιές εμπορικές συναλλαγές με το βυζάντιο και τα τεράστια οικονομικά οφέλη που απέκτησαν από τις ναυτικές εμπορικές οδούς στο παρελθόν αποφάσισαν ότι τα ελληνικά, μια γλώσσα που ομιλείτο επί αιώνες και βοήθησε στην ανάπτυξη της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας έπρεπε να διδάσκονται στα πανεπιστήμια τους. Άλλωστε η Ελληνική ναυτιλία ως πρώτη στον κόσμο απέχει πολύ από τις άλλες.    

Ο Francesco Taddei, φοιτητής με άψογη ελληνική προφορά, εξηγεί ότι ο αρχαίος και ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός στάθηκε στήριγμα στην ζωή του και μέσα από τα ελληνικά τραγούδια πριν από δυόμισι χρόνια ξεκίνησε να μαθαίνει την γλώσσα. Όπως απεδείχθη, για τον Φραντσέσκο ήταν μια εύκολη υπόθεση. Προφανώς ισχύει ότι “με όποιον δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις”. Όσοι ενδιαφέρονται να μάθουν αρχαία και νέα ελληνικά μπορούν να μεταβούν στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ιταλίας.

Η κ. Καρπινάτο έπιασε το νήμα της επιστήμης και της γνώσεως από εκεί που το άφησαν οι εκπρόσωποι της Αναγέννησης. Λίγο μετά την ενοποίηση των κρατών της Ιταλίας  το 1861, ξεκίνησε μια δεύτερη αναγέννηση. Το 1868 ιδρύθηκε η εμπορική σχολή Ca’ Foscari Scholae στην Βενετία, γρήγορα επεκτάθηκε με πολλά τμήματα και εξελίχθηκε σε διεπιστημονικό ίδρυμα.

Όπως στην αρχαιότητα η ελληνική παιδεία ήταν μέσο κοινωνικής αναγνώρισης και ανωτερότητας στην ρωμαϊκή κοινωνία, έτσι και σήμερα αποτελεί πυλώνα οικοδόμησης του μέλλοντος. Η ιστορία δείχνει ότι η κραταιά Ρώμη ήταν μετέωρη μεταξύ της στρατιωτικής της υπεροχής και της πνευματικής της υστέρησης. Ζούσε δίπλα σε μια “ιδέα” που ξεπερνούσε κατά πολύ τα σύνορά της. Το 168 π.Χ. ο βασιλιάς της Μακεδονίας Περσέας ηττήθηκε από τις ρωμαϊκές λεγεώνες αλλά η νίκη τους ήταν Πύρρειος. Ο Οράτιος το περιέγραψε με ακρίβεια: «Η αιχμάλωτη Ελλάδα, αιχμαλώτισε τον άγριο κατακτητή της και έφερε τις τέχνες στο άγριο Λάτιο». Απέδωσε συμπυκνωμένα το ελληνικό πνεύμα λέγοντας: «Οι Έλληνες κυνηγούν την δόξα και οι Ρωμαίοι το χρήμα».[1]


[1] H. Rushton Fairclough (ed), Horace, Satires Epistles Art Of Poetry 1942, σ.408-409, (Epistularum liber secundus 1, 155-156), «Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio», σσ.476-7, (Ars Poetica II.3, 323-333), «Grais ingenium, Grais dedit ore rotundo Musa loqui, praeter laudem nullius avaris. Romani pueri longis rationibus assem discunt in partis centum diducere». (Στους Έλληνες η Μούσα έδωσε εγγενή εξυπνάδα, έδωσε λόγο με στρογγυλεμένη έκφραση. Δεν λαχταρούν παρά την δόξα. Οι Ρωμαίοι, με μακρούς υπολογισμούς, μαθαίνουν στην παιδική ηλικία να χωρίζουν το ένα σε εκατό μέρη).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Από την Αδελαΐδα στο στούντιο της “Φωνής της Ελλάδας”- Η διαδρομή ζωής της Χρυσούλας Μελισσινάκη και του Παναγιώτη Μαυραειδή
του Γιώργου ΚεραμιδάΣτο στούντιο της «Φωνής της Ελλάδας», του παγκόσμιου ραδιοφώνου της ΕΡΤ και συγκεκριμένα στην εκπομπή "Κουβέντες μακρινές" με τη Νατάσα Βησσαρίωνος, φιλοξενήθηκαν χθες Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου, από την Αδελαΐδα η Χρυσούλα Μελισσινάκη και ο Παναγιώτης Μαυραειδής, δύο άνθρωποι της ελληνικής δια...
Αυτόματη αναγνώριση τίτλων Ιατρικής εξειδίκευσης που αποκτώνται από Έλληνες στην Αυστραλία
Τίτλοι Ιατρικής εξειδίκευσης που αποκτώνται από Έλληνες στην Αυστραλία αναγνωρίζονται πλέον, διά νόμου, αυτόματα από την Ελλάδα. «Πρόκειται για ένα σημαντικό ορόσημο στη συνεχή προσπάθειά μας για ισχυρότερες σχέσεις με την Ελλάδα και την αναγνώριση από τη χώρα των αυστραλιανών τίτλων Ιατρικής», ανέφερε σχ...
«Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» με συμμετοχή από Γυμνάσια – Λύκεια της χώρας και της ομογένειας
Με τη συμμετοχή 800 μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας και της ομογένειας πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλονίκης, η Τελετή Λήξης της 10ης επετειακής Πανελλήνιας Μαθητικής Προσομοίωσης των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη». ...
Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας στη Νυρεμβέργη για τα κενά στα ελληνικά σχολεία
Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου στη Νυρεμβέργη για τα κενά που υπάρχουν στα ελληνικά σχολεία της Βαυαρίας. Η Μαρία Μιχάλτση, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του ημερήσιου ελληνικού γυμνασίου της Νυρεμβέργηςμίλησε τηλεφωνικά στη "Φωνή της Ελλάδας" το παγκόσμιο ραδι...
«Οι εικόνες ήταν τραγικές – Αποδείχθηκε ότι η ασφάλεια δεν είναι δεδομένη»: Ελληνίδα δασκάλα περιγράφει στο ΕΡΤnews Radio 105,8 τη φονική επίθεση στην παραλία Μπόνταϊ
Σοκαρισμένη είναι η ελληνική ομογένεια, όπως και όλοι οι κάτοικοι στην Αυστραλία μετά την ένοπλη επίθεση στην παραλία Μπόνταϊ, στο Σίδνεϊ, όπου δύο άνδρες άνοιξαν πυρ, σκοτώνοντας τουλάχιστον 16 ανθρώπους και τραυματίζοντας άλλους 42. Τη σοκαριστική αυτή είδηση κλήθηκε να σχολιάσει στην εκπομπή «Πρω...
Επιμορφωτικό πρόγραμμα για την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη Διασπορά από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Επιμορφωτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε εθελοντές της ομογένειας στις Η.Π.Α. που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα πρόκειται να προσφέρει δωρεάν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Συγκεκριμένα το πρόγραμμα με τίτλο «Γενικές παιδαγωγικές και γλωσσικές αρχές διδακτικής της ελληνικής γλώσσας για εθελοντές της ομογένειας (μη ...