Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

Marabou project του Κωνσταντίνου Σοφικίτη – Εικόνες που ταξιδεύουν όπως τα ποιήματα του Καββαδία

Μια φωτογραφική αφήγηση που έχει τις ρίζες της στην ανάγκη του δημιουργού της για περιπλάνηση, κατανόηση και αποτύπωση των ανθρώπων -και των ιστοριών τους- συνιστά το πρότζεκτ Marabou του Κωνσταντίνου Σοφικίτη. Το φωτογραφικό αυτό πρότζεκτ δεν είναι απλώς μια σειρά εικόνων από τον κόσμο γύρω μας, αλλά το αποτέλεσμα ενός προσωπικού ταξιδιού, μιας αέναης αναζήτησης της ανθρώπινης εμπειρίας, της στιγμής που κρύβει την ουσία της ύπαρξης. Και αυτό το ταξίδι δεν αφορά μόνο τις γεωγραφικές αποστάσεις, αλλά και τις πιο βαθιές ψυχικές αναζητήσεις του ίδιου του φωτογράφου.

Άλλωστε, το Marabou του Σοφικίτη δεν φέρει τυχαία αυτό το όνομα. Όπως και η πρώτη ποιητική συλλογή του ποιητή των θαλασσών, έτσι και η δική του δουλειά είναι ένα ταξίδι σε πραγματικούς ανθρώπους, σε αθέατες πλευρές και σε …ξεχασμένες λέξεις. «Ο Καββαδίας ήταν φορέας ιστοριών. Δεν έγραφε μόνο τα δικά του∙ έγραφε αυτά που τού αφηγήθηκαν. Αυτό ακριβώς θέλησα να κάνω κι εγώ, μέσα από την εικόνα. Να γίνω ένας ενδιάμεσος, ένας “ μεταφορέας” εμπειριών και ζωών από τα νησιά του Αιγαίου», εξηγεί ο φωτογράφος, μιλώντας στο Πρακτορείο 104,9 FM, τον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων. «Δεν ταξιδεύω απλώς για να δω, αλλά για να καταλάβω. Και δεν είναι πάντα εύκολο να καταλάβεις. Οι εικόνες είναι το πιο κοντινό που μπορείς να προσφέρεις. Δεν είναι πάντα η αλήθεια, αλλά είναι το δικό σου κομμάτι αυτής», τονίζει.

Το Marabou του Σοφικίτη γεννήθηκε το 2018, όταν ο γνωστός φωτογράφος ξεκίνησε να ταξιδεύει στα 65 κατοικημένα νησιά του Αιγαίου, καταγράφοντας πρόσωπα, φωνές, βλέμματα. Δεν αναζητούσε τους «φωτογενείς» ανθρώπους, αλλά εκείνους που κουβαλούσαν ιστορίες. Ιστορίες προφορικές, βιωματικές, σχεδόν ποιητικές. Οι φωτογραφίες του δεν είναι ούτε τουριστικές ούτε καταγραφικές. Είναι συγκεντρωμένες μαρτυρίες, που -όπως και οι στίχοι του ποιητή- κρύβουν περισσότερα απ’ όσα λένε. «Πολλές φορές δεν κρατώ καν τη μηχανή. Πρώτα γνωρίζω, συνομιλώ, μαθαίνω. Η φωτογραφία, για μένα, ξεκινά από τη συζήτηση […] Αν δε συνδεθείς με τους ανθρώπους, δεν μπορείς να αποτυπώσεις τίποτα αυθεντικό. Κάθε φωτογραφία είναι το αποτέλεσμα αυτής της σχέσης, της εμπιστοσύνης που κερδίζεις. Η εικόνα είναι πάντα μια αναγνώριση αυτού που υπάρχει, ακόμα κι αν είναι αθέατο για τους άλλους», προσθέτει.

«Το Αιγαίο», λέει ο φωτογράφος, «είναι γεμάτο από φωνές που ακούγονται και σιγά σιγά ξεθωριάζουν. Οι άνθρωποι που ζουν εκεί έχουν ένα μοναδικό βλέμμα στον κόσμο. Το βλέμμα τους είναι γεμάτο ιστορίες, γεμάτο ιστορία. Το νησί τους είναι ένας μικρός κόσμος από μόνος του, και θέλω να το αποτυπώσω μέσα από την ανθρώπινη παρουσία».
Η εικαστική του γλώσσα είναι λιτή και βαθιά συμβολική. Φως από το πλάι, ένα πρόσωπο στο προσκήνιο, το υπόλοιπο πλαίσιο πιο ασαφές. Οι εικόνες αυτές δεν αποκαλύπτουν τα πάντα – μόνο ό,τι επιλέγουν οι ίδιοι να φωτίσουν. «Όταν φωτογραφίζω, δεν μπορώ να καταγράψω όλη τη ζωή ενός ανθρώπου. Εκείνος επιλέγει τι θα μού φανερώσει – κι εγώ προσπαθώ να το αποδώσω με σεβασμό. Είναι σαν να μού δίνει έναν στίχο. Κι εγώ χτίζω γύρω του μια εικόνα».

Για τον ίδιο, άλλωστε, η φωτογραφία είναι μια πράξη έκθεσης και υπέρβασης του εαυτού του. «Η τέχνη, αν το σκεφτείς, συνδέει ανθρώπους χωρίς να χρειάζεται λόγια. Μπορείς να καταλάβεις έναν άνθρωπο απλώς κοιτάζοντας τη ματιά του. Και πιστεύω ότι η φωτογραφία έχει αυτή τη δύναμη. Αν καταφέρεις να μπεις μέσα στη στιγμή, μπορείς να καταγράψεις κάτι που έχει αληθινή αξία».

Το πρότζεκτ αυτό τον οδήγησε στην 15η Μπιενάλε της Αβάνας, όπου παρουσίασε 25 μεγάλα πορτρέτα – μισά από την Κούβα, μισά από το Αιγαίο. Εκεί, σε μια από τις φτωχότερες συνοικίες της πόλης, τα έργα του εκτέθηκαν σε δημόσιο χώρο – όπως ακριβώς ταξίδευαν και τα ποιήματα του Καββαδία: ελεύθερα!

Η σχέση του με τους ανθρώπους που φωτογραφίζει είναι βαθιά και προσωπική. Από τις εικόνες των ψαράδων στα απομακρυσμένα νησιά μέχρι τα πορτρέτα των Κουβανών στην Αβάνα, η συνάντηση με τον Άλλον είναι το θεμέλιο του έργου του. «Πηγαίνοντας στην Κούβα, συνειδητοποίησα κάτι πολύ απλό: όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως τόπου, έχουν τις ίδιες βασικές ανάγκες και τα ίδια όνειρα. Οι πολιτισμοί είναι διαφορετικοί, αλλά οι ψυχές μοιάζουν πολύ περισσότερο από ό,τι νομίζουμε».

Ο Σοφικίτης δεν αναζητά το εξωτικό ή το εντυπωσιακό, αλλά την ανθρώπινη αλήθεια. Και καθώς μιλά, θυμίζει εκείνη τη φράση του ποιητή που λέει: Δεν ταξιδεύουμε για να φτάσουμε κάπου, αλλά για να συναντήσουμε κάτι μέσα μας. Ο ίδιος δεν βιάζεται να φτάσει. Ούτε στις φωτογραφίες του, ούτε στους ανθρώπους που τις απαρτίζουν. Όπως κι ο Καββαδίας, μένει λίγο παραπάνω, για να καταλάβει. Και στο τέλος, ίσως να γράφει κι εκείνος -με εικόνες αντί για λέξεις- μια δική του ποιητική συλλογή, ανοιχτή στον κόσμο.

Με την ίδια επιμονή που το Marabou πετάει αέναα στον αέρα, ο Σοφικίτης συνεχίζει να ταξιδεύει και να φωτογραφίζει, να αποτυπώνει τη μοναδικότητα της ανθρώπινης εμπειρίας μέσα από το αδιαπέραστο πέπλο του χρόνου. Και καθώς φεύγει από το Αιγαίο -ή όπου αλλού ταξιδεύει- αφήνει πίσω του εικόνες που ζουν για να μας θυμίζουν πάντα το πιο βαθύ και αληθινό: τον άνθρωπο, σε όλες του τις εκφάνσεις. «Το Marabou είναι το σύμβολο της αέναης αναζήτησης. Είναι το πουλί που ποτέ δεν φτάνει, που πάντα πετά, αλλά δεν ξεκουράζεται ποτέ», καταλήγει.

Η φωτογραφική ματιά του Κωνσταντίνου Σοφικίτη μάς καλεί να αναρωτηθούμε: Πόσο συχνά σταματάμε να κοιτάξουμε το γύρω μας με προσοχή και σεβασμό απέναντι στη φύση και τον άνθρωπο; Πόσο συχνά αναγνωρίζουμε τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από τις ματιές των ανθρώπων που συναντάμε; Ο φωτογράφος μάς προσκαλεί να κοιτάξουμε βαθύτερα, να ακούσουμε τον ήχο των ιστοριών που μένουν αθέατες, αλλά και να αφήσουμε τη φωτογραφία να μας δώσει μια νέα αίσθηση της πραγματικότητας.

Πηγή: ΑΠΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

17o Φεστιβάλ ΛΕΑ: “Το βιβλίο ως αντανάκλαση μεταξύ πολιτισμών”
Υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων θα πραγματοποιηθεί η 17η έκδοση του Φεστιβάλ ΛΕΑ (Λογοτεχνία Εν Αθήναις), του μοναδικού πολιτιστικού γεγονότος στην Ελλάδα με θέμα την Ιβηροαμερικανική Λογοτεχνία Το φεστιβάλ θα διεξαχθεί στην Αθήνα από τις 10 έως τις 22 Ιουνίου, στις 14 και 19 Ιουνίου ...
A Life in Shadows- Έκθεση φωτογραφίας του Κωνσταντίνου Κορσοβίτη για το θέατρο σκιών της Νοτιοανατολικής Ασίας
Wayang σημαίνει σκιά αλλά και φαντασία και είναι πλέον συνώνυμο με το παραδοσιακό κουκλοθέατρο της Ινδονησίας, ενταγμένο στη λίστα άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Μια από τις παλαιότερες παραδόσεις αφήγησης ιστοριών στον κόσμο, το Wayang συναντάται σε τελετές, γιορτές και επετείους συνήθως...
Εκδήλωση προς τιμήν των εκπαιδευτικών των ομογενειακών σχολείων της Κωνσταντινούπολης
Εκδήλωση προς τιμήν των εκπαιδευτικών των ομογενειακών σχολείων της Κωνσταντινούπολης πραγματοποιήθηκε στην Πόλη από τον Σύνδεσμο Υποστήριξης Ρωμαίικων Κοινοτικών Ιδρυμάτων (ΣΥ.Ρ.Κ.Ι.) και την Μεγαλώνυμο Κοινότητα Σταυροδρομίου. Στην εκδήλωση συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από τα τρία ιστορικά σχολεία της Κ...
“Sauvage”- Έκθεση της Όλγας Καραδήμου στο Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας
Έκθεση της διακεκριμένης Ελληνογαλίδας εικαστικού Όλγας Καραδήμου, που ζει μόνιμα στο Παρίσι, με τίτλο “Sauvage” («Άγριος») φιλοξενεί από την 1η Ιουνίου το Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας, σε επιμέλεια της Λουίζας Καραπιδάκη. Τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στις 20 Ιουνίου παρο...
Γ. Λοβέρδος στο Πρώτο για Μονή Σινά: Θέλουμε να συνεχιστεί ο θρησκευτικός προσκυνηματικός χαρακτήρας της Μονής – Το θέμα δεν αφορά τα κόμματα αλλά την Ελλάδα (audio)
Στον «αέρα» του ενημερωτικού ραδιοφώνου του Πρώτου Προγράμματος 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη, μίλησε ο Υφυπουργός Εξωτερικών, Αρμόδιος για θέματα Απόδημου Ελληνισμού, Γιάννης Λοβέρδος, συζητώντας για την αμφιλεγόμενη απόφαση του αιγυπτιακού δικαστηρίου σχε...
Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 11ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου για τα ομογενειακά ΜΜΕ στη Βοστώνη
Με μεγάλη επιτυχία, αλλά και με μία σειρά νεότερων πρωτοβουλιών για τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού, ολοκληρώθηκαν στη Βοστώνη οι εργασίες του 11ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου «Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ» που οργάνωσαν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Maliotis Cultural ...