Ανάκτηση κωδικού

Γράψε το email σου και θα σου στείλουμε ένα link με οδηγίες για την ανάκτηση τού κωδικού σου.

Marabou project του Κωνσταντίνου Σοφικίτη – Εικόνες που ταξιδεύουν όπως τα ποιήματα του Καββαδία

Μια φωτογραφική αφήγηση που έχει τις ρίζες της στην ανάγκη του δημιουργού της για περιπλάνηση, κατανόηση και αποτύπωση των ανθρώπων -και των ιστοριών τους- συνιστά το πρότζεκτ Marabou του Κωνσταντίνου Σοφικίτη. Το φωτογραφικό αυτό πρότζεκτ δεν είναι απλώς μια σειρά εικόνων από τον κόσμο γύρω μας, αλλά το αποτέλεσμα ενός προσωπικού ταξιδιού, μιας αέναης αναζήτησης της ανθρώπινης εμπειρίας, της στιγμής που κρύβει την ουσία της ύπαρξης. Και αυτό το ταξίδι δεν αφορά μόνο τις γεωγραφικές αποστάσεις, αλλά και τις πιο βαθιές ψυχικές αναζητήσεις του ίδιου του φωτογράφου.

Άλλωστε, το Marabou του Σοφικίτη δεν φέρει τυχαία αυτό το όνομα. Όπως και η πρώτη ποιητική συλλογή του ποιητή των θαλασσών, έτσι και η δική του δουλειά είναι ένα ταξίδι σε πραγματικούς ανθρώπους, σε αθέατες πλευρές και σε …ξεχασμένες λέξεις. «Ο Καββαδίας ήταν φορέας ιστοριών. Δεν έγραφε μόνο τα δικά του∙ έγραφε αυτά που τού αφηγήθηκαν. Αυτό ακριβώς θέλησα να κάνω κι εγώ, μέσα από την εικόνα. Να γίνω ένας ενδιάμεσος, ένας “ μεταφορέας” εμπειριών και ζωών από τα νησιά του Αιγαίου», εξηγεί ο φωτογράφος, μιλώντας στο Πρακτορείο 104,9 FM, τον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων. «Δεν ταξιδεύω απλώς για να δω, αλλά για να καταλάβω. Και δεν είναι πάντα εύκολο να καταλάβεις. Οι εικόνες είναι το πιο κοντινό που μπορείς να προσφέρεις. Δεν είναι πάντα η αλήθεια, αλλά είναι το δικό σου κομμάτι αυτής», τονίζει.

Το Marabou του Σοφικίτη γεννήθηκε το 2018, όταν ο γνωστός φωτογράφος ξεκίνησε να ταξιδεύει στα 65 κατοικημένα νησιά του Αιγαίου, καταγράφοντας πρόσωπα, φωνές, βλέμματα. Δεν αναζητούσε τους «φωτογενείς» ανθρώπους, αλλά εκείνους που κουβαλούσαν ιστορίες. Ιστορίες προφορικές, βιωματικές, σχεδόν ποιητικές. Οι φωτογραφίες του δεν είναι ούτε τουριστικές ούτε καταγραφικές. Είναι συγκεντρωμένες μαρτυρίες, που -όπως και οι στίχοι του ποιητή- κρύβουν περισσότερα απ’ όσα λένε. «Πολλές φορές δεν κρατώ καν τη μηχανή. Πρώτα γνωρίζω, συνομιλώ, μαθαίνω. Η φωτογραφία, για μένα, ξεκινά από τη συζήτηση […] Αν δε συνδεθείς με τους ανθρώπους, δεν μπορείς να αποτυπώσεις τίποτα αυθεντικό. Κάθε φωτογραφία είναι το αποτέλεσμα αυτής της σχέσης, της εμπιστοσύνης που κερδίζεις. Η εικόνα είναι πάντα μια αναγνώριση αυτού που υπάρχει, ακόμα κι αν είναι αθέατο για τους άλλους», προσθέτει.

«Το Αιγαίο», λέει ο φωτογράφος, «είναι γεμάτο από φωνές που ακούγονται και σιγά σιγά ξεθωριάζουν. Οι άνθρωποι που ζουν εκεί έχουν ένα μοναδικό βλέμμα στον κόσμο. Το βλέμμα τους είναι γεμάτο ιστορίες, γεμάτο ιστορία. Το νησί τους είναι ένας μικρός κόσμος από μόνος του, και θέλω να το αποτυπώσω μέσα από την ανθρώπινη παρουσία».
Η εικαστική του γλώσσα είναι λιτή και βαθιά συμβολική. Φως από το πλάι, ένα πρόσωπο στο προσκήνιο, το υπόλοιπο πλαίσιο πιο ασαφές. Οι εικόνες αυτές δεν αποκαλύπτουν τα πάντα – μόνο ό,τι επιλέγουν οι ίδιοι να φωτίσουν. «Όταν φωτογραφίζω, δεν μπορώ να καταγράψω όλη τη ζωή ενός ανθρώπου. Εκείνος επιλέγει τι θα μού φανερώσει – κι εγώ προσπαθώ να το αποδώσω με σεβασμό. Είναι σαν να μού δίνει έναν στίχο. Κι εγώ χτίζω γύρω του μια εικόνα».

Για τον ίδιο, άλλωστε, η φωτογραφία είναι μια πράξη έκθεσης και υπέρβασης του εαυτού του. «Η τέχνη, αν το σκεφτείς, συνδέει ανθρώπους χωρίς να χρειάζεται λόγια. Μπορείς να καταλάβεις έναν άνθρωπο απλώς κοιτάζοντας τη ματιά του. Και πιστεύω ότι η φωτογραφία έχει αυτή τη δύναμη. Αν καταφέρεις να μπεις μέσα στη στιγμή, μπορείς να καταγράψεις κάτι που έχει αληθινή αξία».

Το πρότζεκτ αυτό τον οδήγησε στην 15η Μπιενάλε της Αβάνας, όπου παρουσίασε 25 μεγάλα πορτρέτα – μισά από την Κούβα, μισά από το Αιγαίο. Εκεί, σε μια από τις φτωχότερες συνοικίες της πόλης, τα έργα του εκτέθηκαν σε δημόσιο χώρο – όπως ακριβώς ταξίδευαν και τα ποιήματα του Καββαδία: ελεύθερα!

Η σχέση του με τους ανθρώπους που φωτογραφίζει είναι βαθιά και προσωπική. Από τις εικόνες των ψαράδων στα απομακρυσμένα νησιά μέχρι τα πορτρέτα των Κουβανών στην Αβάνα, η συνάντηση με τον Άλλον είναι το θεμέλιο του έργου του. «Πηγαίνοντας στην Κούβα, συνειδητοποίησα κάτι πολύ απλό: όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως τόπου, έχουν τις ίδιες βασικές ανάγκες και τα ίδια όνειρα. Οι πολιτισμοί είναι διαφορετικοί, αλλά οι ψυχές μοιάζουν πολύ περισσότερο από ό,τι νομίζουμε».

Ο Σοφικίτης δεν αναζητά το εξωτικό ή το εντυπωσιακό, αλλά την ανθρώπινη αλήθεια. Και καθώς μιλά, θυμίζει εκείνη τη φράση του ποιητή που λέει: Δεν ταξιδεύουμε για να φτάσουμε κάπου, αλλά για να συναντήσουμε κάτι μέσα μας. Ο ίδιος δεν βιάζεται να φτάσει. Ούτε στις φωτογραφίες του, ούτε στους ανθρώπους που τις απαρτίζουν. Όπως κι ο Καββαδίας, μένει λίγο παραπάνω, για να καταλάβει. Και στο τέλος, ίσως να γράφει κι εκείνος -με εικόνες αντί για λέξεις- μια δική του ποιητική συλλογή, ανοιχτή στον κόσμο.

Με την ίδια επιμονή που το Marabou πετάει αέναα στον αέρα, ο Σοφικίτης συνεχίζει να ταξιδεύει και να φωτογραφίζει, να αποτυπώνει τη μοναδικότητα της ανθρώπινης εμπειρίας μέσα από το αδιαπέραστο πέπλο του χρόνου. Και καθώς φεύγει από το Αιγαίο -ή όπου αλλού ταξιδεύει- αφήνει πίσω του εικόνες που ζουν για να μας θυμίζουν πάντα το πιο βαθύ και αληθινό: τον άνθρωπο, σε όλες του τις εκφάνσεις. «Το Marabou είναι το σύμβολο της αέναης αναζήτησης. Είναι το πουλί που ποτέ δεν φτάνει, που πάντα πετά, αλλά δεν ξεκουράζεται ποτέ», καταλήγει.

Η φωτογραφική ματιά του Κωνσταντίνου Σοφικίτη μάς καλεί να αναρωτηθούμε: Πόσο συχνά σταματάμε να κοιτάξουμε το γύρω μας με προσοχή και σεβασμό απέναντι στη φύση και τον άνθρωπο; Πόσο συχνά αναγνωρίζουμε τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από τις ματιές των ανθρώπων που συναντάμε; Ο φωτογράφος μάς προσκαλεί να κοιτάξουμε βαθύτερα, να ακούσουμε τον ήχο των ιστοριών που μένουν αθέατες, αλλά και να αφήσουμε τη φωτογραφία να μας δώσει μια νέα αίσθηση της πραγματικότητας.

Πηγή: ΑΠΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας αιώνας «Απογευματινή» της Πόλης – Βαρθολομαίος: «Σύμβολο ανθεκτικότητας και βεβαιότητας για το αύριο»
Έναν αιώνα ζωής συμπληρώνει στις 12 Ιουλίου η ομογενειακή εφημερίδα «Απογευματινή» της Κωνσταντινούπολης.Με το απόφθεγμα του Βίκτωρος Ουγκώ «Αι νέαι εποχαί επιβάλλουν και νέα καθήκοντα», άοκνη καταγράφει εδώ και εκατό δύσκολα χρόνια ψηφίδα – ψηφίδα την Ιστορία της του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης. Αν...
Ο Ανδρέας Δρακόπουλος και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τιμήθηκαν από το Pace University στη Νέα Υόρκη
Το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και ο Ανδρέας Δρακόπουλος τιμήθηκαν με το βραβείο Impact Award (Βραβείο Αντικτύπου) στην τελετή βράβευσης Spirit of Pace, του Pace University στη Νέα Υόρκη. Το βραβείο αποτελεί αναγνώριση της υποστήριξής τους, η οποία συμβάλλει τόσο στην κάλυψη των υφιστάμενων αναγκών όσο και σ...
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το πρώτο Tax Webinar για ομογενείς και φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού
Με ιδιαίτερη επιτυχία και υψηλή συμμετοχή πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 9 Ιουλίου, το πρώτο ενημερωτικό Tax Webinar για φορολογικά θέματα, που αφορούν τους ομογενείς και τους φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού. Περισσότεροι από 850 Έλληνες από όλο τον κόσμο παρακολούθησαν τη διαδικτυακή ημερίδα, πο...
Επίσκεψη ΥΦΥΠΕΞ Γιάννη Λοβέρδου στον Λίβανο
Στον Λίβανο μεταβαίνει σήμερα, Παρασκευή 11 Ιουλίου, ο Υφυπουργός Εξωτερικών, Γιάννης Λοβέρδος, προκειμένου να παραστεί στην τελετή αποφοίτησης του Πανεπιστημίου του Balamand. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, ο κ. Λοβέρδος θα συναντηθεί με τον Αντιπρόεδρο της λιβανικής Κυβέρνησης και Πρόεδρο του Π...
Project Archipelagos- Residencies για μεταφραστές που μεταφράζουν λογοτεχνία από και προς τα ελληνικά
Το Project Archipelagos γεννήθηκε από την ανάγκη διαφύλαξης, ανάπτυξης και προώθησης της γλωσσικής και πολιτιστικής πολυμορφίας στην αγορά της μεταφρασμένης λογοτεχνίας σε όλη την Ευρώπη. Ιδρύθηκε το 2024 και είναι ένα τριετές έργο. Οι λογοτεχνίες σε ευρωπαϊκές γλώσσες που δεν είναι γραμμένες στην α...
Στην Αυστραλία η Κλαυδία μαζί με τον Κώστα Αργυρό
Μία από τις πιο δυναμικές παρουσίες της νέας γενιάς του ελληνικού τραγουδιού, η Κλαυδία, ετοιμάζεται να ταξιδέψει στην Αυστραλία τον Οκτώβριο, για να συμμετάσχει στις συναυλίες του Κωνσταντίνου Αργυρού. Η 22χρονη τραγουδίστρια από τον Ασπρόπυργο, με ποντιακή καταγωγή, εκπροσώπησε φέτος την Ελλάδα στη ...