Είμαι ένας Έλληνας που ζω και εργάζομαι κυρίως στο εξωτερικό, στην Τσεχία, αλλά και στην Αμερική, και θεωρώ ότι σήμερα η χώρα μας αντιμετωπίζει διπλή πρόκληση.
Από την μια να δώσει σάρκα και οστά στις ελπίδες για ένα καλύτερο αύριο και από την άλλη να μην χαθούν οι σημαντικές θυσίες που έκανε ο λαός μας τα τελευταία 10 χρόνια.
Στο χέρι μας είναι να τα πετύχουμε όλα και να μετατρέψουμε την σημερινή κατάσταση σε εφαλτήριο συνεχούς ανάπτυξης και προόδου.
Η Ελλάδα μας βγαίνει από αυτή τη φάση της κρίσης της πανδημίας με ψηλά το κεφάλι.
Όλο αυτό το κεφάλαιο αξιοπιστίας που όλοι μας δημιουργήσαμε με σωστές ενέργειες, πρέπει τώρα να φροντίσουμε να το αξιοποιήσουμε. Η επόμενη μέρα, επιφυλάσσει μεγάλες προκλήσεις για την οικονομία και ειδικά για τον Τουρισμό που στην Ελλάδα η συμβολή του, άμεση και έμμεση, φτάνει στο 25% του ΑΕΠ.
Η προσοχή μας πρέπει να στραφεί σε δύο μέτωπα:
Πρώτο, πώς θα επικοινωνήσουμε σωστά αυτό που πετύχαμε και,
Δεύτερο, πώς θα είμαστε πρωταθλητές και στο να αποκαταστήσουμε τη λειτουργία της οικονομίας μας.
Το τουριστικό brand-name της Ελλάδας συνεχίζει να βρίσκεται ψηλά. Στο χέρι μας είναι να υποστηρίξουμε τώρα την επικοινωνιακή εκστρατεία που θα συνδέσει το τουριστικό μας προϊόν με τις άριστες επιδόσεις μας στην καταπολέμηση της πανδημίας. Αυτό είναι ήδη στις σκέψεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του επιτελείου του.
Δημιουργούνται νέες ευκαιρίες να διαφημίσουμε τη χώρα μας όχι μόνο για τη φιλοξενία, το κλίμα και τη μεσογειακή διατροφή μας αλλά και για την ποιότητα του τομέα της υγείας μας, την υψηλή κατάρτιση του ιατρικού μας προσωπικού, τη φαρμακοβιομηχανία μας και τελικά την Ελλάδα ως χώρα προορισμού ιατρικού τουρισμού.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η Ελλάδα είναι για τους Τσέχους τουρίστες ο πρώτος αεροπορικός προορισμός, ενώ τα φαρμακευτικά μας προϊόντα είναι μεταξύ των υψηλοτέρων ελληνικών εξαγωγών στη χώρα.
Ο τουρισμός μάλιστα, όπως φαίνεται και από τον παγκόσμιο διάλογο, εξελίσσεται πλέον και στο σύμβολο της απελευθέρωσης από την πανδημία. Όλοι σκέφτονται τα ταξίδια της επόμενης ημέρας.
Είμαι σίγουρος λοιπόν ότι η τωρινή δοκιμασία μπορεί να μας δώσει την ευκαιρία για μια ακόμα ποιοτικότερη στροφή του τουριστικού μας προϊόντος.
Και καθώς ζω ήδη για μεγάλο διάστημα με την οικογένειά μου στην Τσεχία, είμαι σίγουρος ότι και φέτος ο Τσέχος Πρωθυπουργός θα πάει διακοπές στην Ελλάδα με τη σύζυγό του. Ήδη μάλιστα έχει κάνει θετική αναφορά στην Ελλάδα ως μια από τις χώρες σε καλή επιδημιολογική θέση μιλώντας για τις πιθανότητες επανέναρξης της τουριστικής σεζόν για την Τσεχία.
Στο χέρι μας λοιπόν είναι να κάνουμε το πρωθυπουργικό ζεύγος της Τσεχίας – και όλους τους άλλους Τσέχους που ελπίζουμε να μας επισκεφθούν το καλοκαίρι – να αισθανθούν πιο άνετα και να βιώσουν τη φιλοξενία μας, την έξυπνη προβολή των επιδόσεών μας, την εμπειρία της επιστήμης και την αποτελεσματικότητα του ελληνικού Κράτους και των ελληνικών επιχειρήσεων.
Έχω την πεποίθηση ότι η σημερινή δυσκολία μπορεί να αποδειχθεί τελικά ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για να δείξει η Ελλάδα τις πραγματικές της δυνατότητες και να αποτελέσει σημείο αναφοράς όχι μόνο για τον τουρισμό αλλά και για την ψηφιοποίηση και την αποκατάσταση της παραγωγικής της βάσης μακροπρόθεσμα.
Χρειάζεται θάρρος και όραμα, που τα έχουν και η κυβέρνηση και ο λαός μας, ώστε να δούμε ότι η κρίση της πανδημίας αλλάζει την εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας και δίνει ευκαιρίες που πρέπει να τις εκμεταλλευτούμε και να αποτελέσουμε μια ζώνη υψηλής τεχνολογίας και μάλιστα βιοτεχνολογίας στην Ευρώπη.
Γιατί να μην προσελκύσουμε τις startup επιχειρήσεις και τις νέες εταιρείες της ψηφιακής εποχής να επιλέξουν την Ελλάδα ως βάση;
Τι μας λείπει από την Silicon Valley; Έχουμε το καλύτερο κλίμα, υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, διεθνή θαυμασμό για τη χώρα και τον πολιτισμό μας.
Χρειάζεται βέβαια να μειώσουμε την γραφειοκρατία, να εκλογικεύσουμε το σύστημα διαιτησίας και απονομής δικαιοσύνης, ώστε να δημιουργήσουμε το κατάλληλο επιχειρηματικό περιβάλλον και την υποδομή για να υποδεχθούμε τέτοιες εταιρείες με αξιόπιστα κίνητρα.
Οι μισθοί μας και το ανθρώπινο δυναμικό μας είναι καλύτερα από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη που θα ήταν ο κύριος ανταγωνιστής μας.
Αλλά οφείλουμε ως χώρα να δείξουμε ενότητα σκοπού και συνέπεια στους στόχους μας, παραμερίζοντας νοοτροπίες του παρελθόντος που όλοι πια αναγνωρίζουμε πόσο μας έβλαψαν συλλογικά.
Ας λάβουμε το παράδειγμα της Τσεχίας, πώς δηλαδή αυτή η χώρα παρέχει τα σωστά κίνητρα σε όλο τον κόσμο να δημιουργήσουν μια επιχειρηματική βάση εδώ, αξιοποιώντας στο έπακρο τα πλεονεκτήματα της χώρας τους που δεν συγκρίνονται με εκείνα της Ελλάδας.
Πρέπει να προβλέψουμε έγκαιρα σε ποιο κόσμο θέλουμε να βρεθεί η χώρα μας μετά την πανδημία και να λάβουμε γρήγορα και με ευρεία κοινωνική συναίνεση εκείνες τις αποφάσεις που θα μας επιτρέψουν να βρούμε τη θέση που αξίζουμε.
Ο ιατρικός τουρισμός και η ελαφρά βιομηχανία θα μπορούσαν να είναι τομείς σημαντικού πλούτου για τη χώρα μας, όπως η ναυτιλία και ο τουρισμός.
Απαιτείται όμως αυτό που λέμε «αλλαγή παραδείγματος», με πολιτικούς και επιχειρηματίες που είναι πατριώτες και διαθέτουμε πολλούς τέτοιους λαμπρούς ανθρώπους.
Τέτοιοι άνθρωποι μας χρειάζονται για να εμπεδώσουν στην κοινωνία την πεποίθηση ότι ο υγιής ανταγωνισμός και η επιχειρηματικότητα είναι πηγή πλούτου για όλους και η μόνη βάση που θα κάνει τη χώρα μας ισχυρή. Οι Έλληνες πρέπει να ξαναβρούμε τον καλό μας εαυτό, πέρα από τα ισοπεδωτικά συνθήματα του λαϊκισμού που μόνο σύγχυση και δυστυχία προκάλεσαν σε όλους μας.
Μπορεί όλα αυτά να φαίνονταν ακατόρθωτα υπό κανονικές συνθήκες αλλά είμαι σίγουρος ότι η ελληνική κοινωνία έχει βγάλει τα συμπεράσματά της από τις περιπέτειες που περάσαμε την τελευταία δεκαετία.
Του χρόνου εορτάζουμε τα 200 χρόνια της Ανεξαρτησίας μας. Η Ελλάδα αναγεννήθηκε με το όραμα να αναμετρηθεί με την Ιστορία της και να πετύχει.
Οι Έλληνες της Διασποράς, στην Ευρώπη, την Αμερική, την Αυστραλία, και σε όλο τον κόσμο, είναι το παράδειγμα μιας τέτοιας επιτυχίας.
Πρέπει και στη χώρα μας να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη της κοινωνίας σε μια Ελλάδα περήφανη, με αυτοπεποίθηση και με ηγεσία, πολιτική και επιχειρηματική, που δίνει το σωστό παράδειγμα, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι θα θυσιάσει το παλιό κλειστό σύστημα διανομής εξουσίας και πλούτου!
(Ο Μιχάλης Στεφανίδης είναι επιχειρηματίας με έδρα την Πράγα, κάτοχος ευρεσιτεχνιών που χρησιμοποιούν όλες οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής ελαστικών αυτοκινήτων του κόσμου.)