Ήταν το πλέον ιδιότυπο γκέτο που δημιούργησαν οι ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το Τερεζίενσταντ ήταν μια «πολιτεία για καλλιτέχνες». Μουσικοί, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, συγγραφείς, που υποτίθεται θα συνέχιζαν να δημιουργούν απερίσπαστοι από τα δεινά του πολέμου. Ετσι το διαφήμιζε ο Χίτλερ. Στην πραγματικότητα ήταν ένα στρατόπεδο θανάτου, ένα διαμετακομιστικό κέντρο για το Άουσβιτς.
Στο Τερεζίενσταντ διεξήχθη τον Αύγουστο του 1944, πιθανότατα στις 22 του μήνα, ο τελευταίος αγώνας ποδοσφαίρου της λίγκας. Στο γκέτο, αδιαλείπτως από το 1942, διεξάγονταν εαρινά και χειμερινά πρωταθλήματα με ομάδες των εκτοπισμένων Εβραίων.
Οι ναζί ανέθεσαν στον διάσημο Γερμανοεβραίο σκηνοθέτη Κουρτ Γκέρον να γυρίσει μια ταινία που να παρουσιάζει τις «ιδανικές συνθήκες» που επικρατούσαν στο γκέτο, με αφορμή την επίσκεψη αντιπροσωπείας του Ερυθρού Σταυρού το ίδιο καλοκαίρι. Πλάνα από τον τελευταίο αγώνα στο Τερεζίενσταντ εμπεριέχονται στο σωζόμενο κινηματογραφικό τεκμήριο, που είναι η μοναδική ταινία που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου σε γκέτο, και που πλέον ανήκει στο αρχείο του Στίβεν Σπίλμπεργκ.
Μία ραδιοφωνική σειρά σε έρευνα και κείμενα του δημοσιογράφου της ΕΡΤ Θωμά Σίδερη.
Αφύλαχτη Διάβαση
Θωμάς Σίδερης
0:00
0:00
LIVE