Reset password

Enter your email and we’ ll send you a link to get back to your account.

«Ιάννης Ξενάκης. Ένας συγκλονιστικός πατέρας»: Η ζωή του Ξενάκη μέσα από τα μάτια της κόρης του Μάχης

Μια βιογραφία του Ιάννη Ξενάκη (1922-2001) δεν μπορεί να είναι (και δεν είναι πράγματι) τυχαία. Το βιβλίο της Μάχης Ξενάκη «Ιάννης Ξενάκης. Ένας συγκλονιστικός πατέρας», που κυκλοφόρησε πρόσφατα σε μετάφραση Ροζαλί Σινοπούλου από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, είναι όσα ανακαλεί και όσα εναποθέτει ως παρακαταθήκη στη σφαίρα της δημόσιας μνήμης μια εικαστική δημιουργός για έναν από τους εμβληματικότερους διεθνώς συνθέτες του εικοστού αιώνα.

Κι ενώ η Μάχη μιλάει για έργο του Ξενάκη με αυστηρώς καλλιτεχνικά κριτήρια, δεν παύει ποτέ από την άλλη μεριά να ανασκαλεύει πίσω από τη μείζονα μουσική μορφή του το καθημερινό φυσικό πρόσωπο του πατέρα: όταν την κρατούσε μικρή από το χέρι, όταν έμπαιναν μαζί με την ίδια και τη μαμά της, τη Φρανσουάζ Ξενάκη, στο καγιάκ των διακοπών τους στην Κορσική, όταν της ζητούσε επίμονα να σπουδάσει μαθηματικά για να δώσει συστηματική βάση στη ζωγραφική της κλίση (κι εκείνη το απέφευγε και το ανέβαλλε με κάθε δυνατό τρόπο), όταν τον άκουγε να αναλαμβάνει από τον Λε Κορμπιζιέ έργα πρωτοφανούς αρχιτεκτονικής πρωτοπορίας, όταν έπαιζε μουσικά όργανα και τραγουδούσε στο σπίτι τους, όταν θυμόταν το πώς έχασε το ένα του μάτι από θραύσμα αγγλικής οβίδας στα Δεκεμβριανά, όταν κήρυσσε την αδιαίρετη ενότητα επιστήμης και τέχνης, όταν εκδήλωνε ενθουσιασμό για μια μουσική του ιδέα μα κι όταν βυθιζόταν στη μοναξιά και στην περισυλλογή, νιώθοντας αποκομμένος από όλο τον κόσμο και κυνηγημένος από τη δυναστική ταχύτητα του χρόνου και της ύπαρξης.

Η Μάχη δεν μιλάει ελληνικά αλλά παραπέμπει πάντοτε στο ελληνικό πολιτικό παρελθόν του πατέρα της και στις κοινωνικές καταβολές του ακόμα και την εποχή κατά την οποία αναζητούσε στη Γαλλία τη μουσική του ταυτότητα, βασισμένη στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, τον μοντερνισμό της αρχιτεκτονικής του Λε Κορμπιζιέ και τα μαθηματικά. Δεν ήταν εύκολος ο δρόμος που διάλεξε ο Ξενάκης και η κόρη του όχι μόνο το ξέρει καλά, αλλά και το αναδεικνύει συχνά στην αφήγησή της. Τα μαθηματικά βοήθησαν τον Ξενάκη να συνενώσει τη γραμμή των αρχιτεκτονικών κτιριακών όγκων με τον κόσμο των ήχων σε συνθέσεις που έψαχναν το βάθος και τις απαρχές της ανθρώπινης εμπειρίας. Μείζων στόχος του, οι πολύ διαφορετικοί και αντιθετικοί μεταξύ τους ήχοι τούς οποίους επιστράτευε όταν άρχισε να υπερβαίνει την επιρροή της ινδικής μουσικής, κοιτάζοντας, όπως ο Νίτσε, πέρα από το όριο της ιστορίας, προς τους αρχέγονους μύθους και προς τα αρχέτυπα ακούσματα εντός των οποίων βυθίζει τις ρίζες του ο πολιτισμός. Έτσι έστησε τις μουσικές μα και τις αρχιτεκτονικές του συνθέσεις ο Ξενάκης, αυτό ήταν το όραμα που προσδιόρισε τον βίο και την τέχνη του, κάνοντάς κάθε ημέρα και πιο γνωστό και συνδέοντάς τον με την ηλεκτρονική και την ψηφιακή μουσική.

Μια τέτοια προσωπικότητα παραμένει εις το διηνεκές ανήσυχη και εν εγρηγόρσει. Η γλώσσα της τέχνης και η μέθοδός της να αγγίζει τον πραγματικό της περίγυρο μεταμορφώνοντάς τον δεν είναι άγνωστη στη Μάχη Ξενάκη, καθώς έμαθε με τον καιρό να δίνει τις δικές της μάχες με την έκφραση. Χωρίς να παραλληλίζει ποτέ την πορεία της με την πορεία του πατέρα της, και διατηρώντας πάντοτε στο ακέραιο τη αυτονομία της, η Μάχη δεν θα διστάσει να παραδεχθεί πως τόσο η ίδια όσο και η μητέρα της παραχωρούσαν μονίμως ένα περιθώριο πρωτοβουλίας και αποφάσεων στον άνδρα της μικρής τους οικογένειας, κυρίως επειδή δεν ήθελαν να τον κακοκαρδίσουν. Κι αν ο Ξενάκης είχε τις αδυναμίες και τις εμμονές του, τίποτε δεν τον εμπόδισε να μοιραστεί με κόρη και μάνα όχι μόνο μια αρμονική οικογενειακή συνύπαρξη μα και το πάθος του για την τέχνη, αποτυπωμένο τώρα στο αχανές αρχείο του, που αποτελεί κοινό κτήμα και αντικείμενο πολλαπλών χρήσεων για τους νεότερους ερευνητές.

Η ελληνική μετάφραση και έκδοση του βιβλίου θέλει να τιμήσει την έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) για τον Ιάννη Ξενάκη, που θα λειτουργήσει μέχρι τις 7 Ιανουαρίου 2024.

Πηγή: ΑΠΕ

RELATIVE ARTICLES

Ολοκληρώθηκε το 10ο Ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο
Στην κατάμεστη αίθουσα του ιστορικού κινηματογράφου Babylon στο ανατολικό Βερολίνο έπεσε την Κυριακή το βράδυ η αυλαία του 10ου Ελληνικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου, κλείνοντας το καθιερωμένο πλέον πενθήμερο του ελληνικού σινεμά στο Βερολίνο. Η τελετή λήξης τα είχε όλα: συγκίνηση, βραβεία, δεκάδες κινηματογραφιστές,...
Παρουσίαση βιβλίου στον Σύνδεσμο Αιγυπτιωτών Ελλήνων: “Ιστορίες από δυο πόλεις” του Βασίλη Βασιλείου
Ο Σύνδεσμος Αιγυπτιωτών Ελλήνων, διοργανώνει στο εντευκτήριο του, 3ης Σεπτεμβρίου 56, στην Αθήνα, την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025 και ώρα 18.30, την παρουσίαση του βιβλίου: «ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΔΥΟ ΠΟΛΕΙΣ» του Βασίλη Βασιλείου, εκδόσεις Διάνοια. Το βιβλίο παρουσιάζουν, σχολιάζουν και διαβάζουν αποσπάσματα, η Αγγελική...
Βρυξέλλες: Στις 4 Απριλίου το επετειακό 30ο Συνέδριο Ελλήνων Εκπαιδευτικών Ευρώπης
Την Παρασκευή 4 Απριλίου, θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες, το επετειακό 30ο Συνέδριο Ελλήνων Εκπαιδευτικών Ευρώπης (ΣΕΕΕ), με κεντρικό θέμα «Η εκπαιδευτική διαδικασία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης: Προκλήσεις και εμπειρίες στην ΕΕ». Είναι γεγονός, τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, ότι οι ραγδαίες εξε...
Νέα ελληνική εκπομπή στο Αιγυπτιακό ραδιόφωνο
Μια νέα εκπομπή με ελληνικό πρόγραμμα άρχισε το Σάββατο 28 Μαρτίου στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα της Αιγυπτιακής Ραδιοφωνίας. Παρουσιαστής είναι ο Χρίστος Γ. Παπαδόπουλος, στιχουργός-συγγραφέας, μέλος της Ένωσης Ανταποκριτών Ελληνικού Τύπου Εξωτερικού (EAETE) και παλαιός γνώριμος στην Αίγυπτο, ως τέως Διευθυντής...
Ο “Ζορμπάς” του Μίκη Θεοδωράκη με την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ στην Όπερα του Καΐρου
Η Πρεσβεία της Ελλάδας στην Αίγυπτο γιορτάζει την Εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου, αλλά και την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ. Η Ορχήστρα θα ταξιδέψει στην Αίγυπτο,&nbs...
“Ελληνική μουσική στην Αμερική”- Διαδικτυακό σεμινάριο στην Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης
Η Ελλάδα ανέπτυξε ένα πλούσιο φάσμα παραδοσιακής, λαϊκής και έντεχνης μουσικής, το οποίο οι Έλληνες της διασποράς πήραν μαζί τους. Στις ελληνοαμερικανικές κοινότητες, η μουσική υπήρξε βασικό συστατικό – συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν, το μακρινό με το κοντινό, και συνδέοντας τα μέλη της κοινότητας με ...