Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Καΐρου αποτελεί ένα σημαντικό καλλιτεχνικό και εμπορικό ορόσημο του διεθνούς κινηματογραφικού γίγνεσθαι. Είναι αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο και λαμπερότερο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου σε όλο τον Αραβικό Κόσμο, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεκάδες οι ταινίες που διαγκωνίζονται κάθε χρόνο να συμμετάσχουν, άλλες σε πρώτη παγκόσμια προβολή, και άλλες αναζητώντας μεγαλύτερες κινηματογραφικές αγορές ,διεκδικώντας μια θέση στις καρδιές εκατομμυρίων θεατών από όλον τον κόσμο.
Η Ελλάδα συμμετέχει με αξιώσεις στο διαγωνιστικό τμήμα με την ταινία «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα, την οποία θα παρακολουθήσουμε στην επίσημη προβολή της στις 21 Νοεμβρίου στην Όπερα του Καΐρου.
Πέραν όμως από τις προβολές των ταινιών και το διαγωνιστικό σκέλος του Φεστιβάλ, διοργανώνονται και πολυάριθμες παράλληλες δράσεις με κέντρο την κινηματογραφική παραγωγή σε όλα τα επίπεδα. Υπό τον τίτλο “Cairo Industry Days”, οι διοργανωτές φιλοδοξούν αυτές τις ημέρες να «ανοίξουν» όλα τα θέματα των συζητήσεων γύρω από την παραγωγή, εντός και εκτός συνόρων, την διανομή, αλλά και ότι άλλο μπορεί να εμπνεύσει νέες ιδέες ή και ευκαιρίες συνεργασιών και γενικότερων διασυνδέσεων.
Σε ένα τέτοιο πάνελ ομιλητών προσκλήθηκε να συμμετάσχει, καταθέτοντας την δική του οπτική και εμπειρία, ο βραβευμένος και ταλαντούχος Αιγυπτιώτης σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης.
Συντονίστρια της συζήτησης, η οποία είχε θέμα την παραγωγή ταινιών εκτός συνόρων, ήταν η Δρ. Μέρβατ Σαφίκ, καθηγήτρια Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Αμερικάνικου Πανεπιστημίου στο Κάιρο. Στο πάνελ συμμετείχαν οι: Χαλίντ Χούρη, Κώστας Φέρρης, Αμπντάλα Σαλάμ, Χισάμ Αμπντούλ Χαλίκ, Σίνια Ζάνκ.
Καθ’ όλη την διάρκεια της συζήτησης ακούστηκαν πολλές απόψεις με τους ομιλητές να εκφράζουν τις προτεραιότητες των χωρών τους στην προσέλκυση κινηματογραφικών επενδύσεων. Ακούσαμε απόψεις για την αναγκαιότητα της χρήσης όλων των τεχνολογικών εργαλείων στην παραγωγή, αλλά και για τις δυσκολίες της διανομής σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως επίσης και για τα αστρονομικά ποσά που η κάθε χώρα απαιτεί για να δώσει το «πράσινο φως» της κινηματογράφησης σε περιζήτητα και απόλυτα αναγνωρίσιμα σημεία της.
Το τελικό προϊόν, η διάθεσή του σε όλο και μεγαλύτερη αγορά, αλλά και η αποτίμηση του σε ένα χρηματοοικονομικό ισοδύναμο που οφείλει να σεβαστεί και να υπακούσει στους κανόνες της αγοράς, ήταν ο κοινός τόπος των ομιλητών, αλλά και του κοινού που συμμετείχε με τις ερωτήσεις του.
Η συμμετοχή του Κώστα Φέρρη στις εργασίες του Φεστιβάλ, θα έλεγε κανείς ότι αντανακλά την ευφυία των διοργανωτών και συγκεκριμένα του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του κ. Εσάαμ Ζακαρία.
Ο Κώστας Φέρρης με τον πηγαίο και βαθιά βιωμένο λόγο του μίλησε στις καρδιές όλων των ακροατών ξαναθυμίζοντας όλα αυτά για τα οποία ξεκίνησαν να κάνουν ταινίες. Μίλησε για την κινηματογραφική τέχνη μέσα από την αναγκαιότητα της σύνθεσης των αντιθέτων, βάζοντας στο ζύγι του άκρατου ανταγωνισμού τον συναγωνισμό και την άμιλλα. Η προσέγγιση του και ο δρόμος που διάλεξε ο ίδιος στην δημιουργία των ταινιών του ήταν αδιασάλευτα ανθρωποκεντρικός και αυτό το εννοούσε και άλλες φορές το υπονοούσε ανάμεσα από τις λέξεις του.
Μίλησε επίσης για την ψυχή της Ανατολής, αλλά και για την ζωή του στην Αίγυπτο, ταξιδεύοντάς μας από την Σούμπρα, στο Λίβανο στην Κύπρο αλλά και στην Ελλάδα. Έδωσε όμως και το στίγμα της εποχής απαντώντας μέσα από την ποιητική και καθαρά ανθρώπινη ματιά του, στις προκλήσεις που οι άνθρωποι του κινηματογράφου αντιμετωπίζουν στις μέρες μας, πρότεινε λύσεις και καταχειροκροτήθηκε.
Στο τέλος της ομιλίας του δέχτηκε και αρκετές ερωτήσεις ενώ τον προσέγγισαν, εκφράζοντας του την εκτίμησή τους, νέοι παραγωγοί και σκηνοθέτες από τον Αραβικό κόσμο.
Τον κ. Φέρρη συνόδευσαν από την Ελλάδα η σκηνοθέτης-σεναριογράφος και συνεργάτιδά του κα Κατερίνα Πανταζοπούλου, η παραγωγός κα Φαίη Πατσαλίδου, αλλά και ο κ. Δημήτρης Γεράρδος από την Ελληνική Κοινότητα του Καΐρου, ο οποίος θα είναι όλες τις ημέρες κοντά του, δίνοντας λύσεις σε όλα τα καθημερινά θέματα της παραμονής του.
Πηγή: Ελληνική Κοινότητα Καΐρου